Pohdintaa Sapattina 6.9.2024



Raamatun kokonaisilmoituksista voimme huomata sen, että Luojamme
luomistyöt ovat edelleen meneillään. Yksi ihmisten kannalta merkittävimmistä
luomistöistä on turmeltuneiden Aadamin ja Eevan jälkeläisistä armovalinnan
perusteella 
pelastukseen valittujen luominen uusiksi hengellisiksi luomuksiksi,
jossa meidät 
luodaan täysin uusiksi ja meissä ollut turmeltunut luomus poistetaan
täysin. 
Toinen hänen suuri luomistyönsä tapahtuu tulevaisuudessa silloin, kun 
nykyinen maa ja nykyiset taivaat ensin kadotetaan, koska ne ovat turmeltuneet ja
niiden 
sijaan luodaan uusi maa ja uudet taivaat. Tahdon nähdä sen luomisen!


Ihmisen luominen paratiisiin

  Koska taivaallinen Isämme kaipasi lisää lapsia esikoispoikansa HaMashiach Yeshuan ja 
useiden muiden poikiensa lisäksi, niin hän pääti luoda niitä eri vaiheiden kautta. Ensin maan tomusta ja eri vaiheiden jälkeen, HaMashiach'n lunastustyön kautta, ikuisiksi hengellisiksi luomuksiksi. Työ oli hyvin vaativa, sillä myös ihmisten piti saada valita, että tahtovatko he vapaaehtoisesti olla hänen tahdolleen kuuliaisia vai eivät. Oli siis välttämätöntä testata heidän uskonsa! 1. Moos. 3:1-7

  Me tiedämme Raamatun ilmoituksena, että esivanhempamme valitsivat tottelemattomuuden Luojaansa kohtaan ja siksi me saamme koko ihmiskuntana kärsiä heidän väärän valintansa hirveistä seurauksista. Luojamme tiesi esivanhempiemme voivan tehdä väärän valinnan ja siksi hän oli jo ennen maailman perustamista päättänyt siinä tapauksessa lunastaa esikoispoikansa sijaiskärsimisen ja kuoleman kautta osan ihmisistä armovalintansa mukaisesti. 1. Piet. 1:16-21

>>
16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä". 17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,

18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, 19 vaan HaMashiach'n kalliilla verellä, niin kuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,

20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten, 21 jotka hänen kauttansa uskotte Elohimiin, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Elohimiin.
<< 


Valittujen luominen uusiksi hengellisiksi luomuksiksi

  Luojamme on luonut osan meistä 
oman aivoituksensa ja armovalintansa perusteella jo monen sukupolven aikana uusiksi hengellisiksi luomuksiksi. Se ei ole fatalismia eli kohtalouskoa, vaan Luojamme tutki jo edeltä kaikki luomansa ihmiset ja testasi meidät yksilöinä, saadakseen selville, ketkä meistä ovat kelvollisia perimään ikuisen elämän ja ketkä eivät. Kyse ei ole siis kenenkään ihmisen luontaisesta hyvyydestä, vaan meidän sopivuudesta ja kelvollisuudesta hänen lapsikseen.

Luuk. 20:35

 
>>Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.<<

2. Tess. 1:3-5
>>3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Elohimia teidän tähtenne, veljet, niin kuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä, 4 niin että me itsekin Elohimin seurakunnissa kerskaamme teistä,  teidän kärsivällisyydestänne ja uskostanne kaikissa vainoissanne ja ahdistuksissa, joita teillä on kestettävänä 5 ja jotka ovat osoituksena Elohimin vanhurskaasta tuomiosta, että teidät katsottaisiin arvollisiksi Elohimin kuningaskuntaan, jonka tähden kärsittekin,<<

  Se pilkkalause,
että 'kärsi vaan kaikessa rauhassa, niin saat lopulta kirkkaamman kruunun', ei ole tuulesta temmattu, vaan raamatullinen periaate. Tietenkin olettaen, että joudumme kärsimään uskomme vuoksi. Monenlaiset uskoomme liittyvät kärsimykset ovat meille henkilökohtaisia testauksia, joiden kautta meidän uskoamme koetellaan, pyrkimyksenä havaita se aidoksi. 

Jaak. 1:12

>>Autuas se ihminen, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Adonai on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!<<

  Kaikki pelastukseen valitut ihmiset luodaan uusiksi hengellisiksi luomuksiksi. Jokainen, joka kuulee pelastussanoman Vapahtajastamme HaMashiach Yeshuasta ja ottaa sen uskossa vastaan sydämeensä, tekee elämässään parannuksen eli lakkaa harjoittamasta syntiä ja menee uskovien upotuskasteelle Yeshua HaMashiach nimeen, saa lahjana pelastuksen!

Ap.t. 2:38-39
 
>>38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Yeshua HaMashiach nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Adonai, meidän Elohimimme, kutsuu."<<

2. Kor. 5:16-17
>>
16 Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet HaMashiach'n lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. 17 Jos siis joku on HaMashiach'ssa, hän on uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle.<<


Näin voit testata sopivuutesi hänen lapsekseen

  Lue jakeet
Matt. 25:34-40 ja jos löydät itsesi ja arvomaailmasi noista jakeista, etkä sitä seuraavista jakeista
 41-45, niin olet otollinen hänen lapsekseen, jos lisäksi uskot HaMashiach Yeshuaan omana Vapahtajanasi, teet parannuksen elämässäsi, tunnustat hänet Adonaiksi myös uskosta osattomien ihmisten edessä ja otat vesikasteen upottamalla hänen nimeensä. Jos havaitset nyt silti löytäväsi itsesi jakeista 41-45, niin tee heti täyskäännös arvomaailmassasi ja ala jo tänään koko sydämestäsi harjoittaa lähimmäisen rakkautta teoilla, jotta sinut havaittaisiin arvolliseksi! Sinun omassa vallassasi on tällä tavoin päättää ikuisuuskohtalostasi! Ota vaarin kehoituksestani!
Matt. 25:31-46

>>
31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. 32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. 33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se kuningaskunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. 35 Sillä minun oli nälkä ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin outo ja te otitte minut huoneeseenne. 36 Minä olin alaston ja te vaatetitte minut. Minä sairastin ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankeudessa ja te tulitte minun luokseni.'

37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Adonai, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? 38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastomana ja vaatetimme sinut? 39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun luoksesi?'

40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: Kaiken, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. 42 Sillä minun oli nälkä ja te ette antaneet minulle sruokaa. Minun oli jano ja te ette antaneet minulle juotavaa. 43 Minä olin outo ja te ette ottaneet minua huoneeseenne. Minä olin alaston ja te ette vaatettaneet minua, sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'

44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Adonai, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastomana tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' 45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: Kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.

46 Ja nämä menevät pois ikuiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat ikuiseen elämään."<< 


Uusien taivaiden ja uuden maan luominen

  Mielestäni on täysin ymmärrettävää, että me kaikki ihmiset olemme saaneet oppia miltä tuntuu elää ilman yhteyttä Luojaamme tässä turmeltuneessa ja tuhoon tuomitussa maailmassa.
Meille on suotu mahdollisuus opetella kuuliaisuutta Luojamme tahtoa kohtaan. Hän on ilmaissut sen meille Pyhässä Raamatussa ja luvannut antaa nöyrille ja häntä kunnioittaville oppaaksi Pyhän Hengen avaamaan ymmärrystämme voidaksemme käsittää hänen tahtonsa juuri meitä kohtaan yksilöinä.

  Uskon kautta voimme ymmärtää, ettei uudessa maassa ja uusissa taivaissa ole enää näin kurjaa asua, vaan siellä saamme iloita ja riemuita ikuisesti hänen läheisyydessään ja elävässä yhteydessä häneen ja Vapahtajaamme HaMashiach Yeshuaan ja Pyhään Henkeen ja heidän luonaan oleviin kirkkauden henkiolentoihin. Siellä saamme tavata pois nukkuneet Vanhan Liiton pyhät ja ne sukulaisemme, jotka ovat olleet kuuliaiset pelastussanomalle omana elinaikanaan.

Ef. 2:11-17
>>
11 Muistakaa sen tähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi - 12 että te siihen aikaan olitte ilman Messiasta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Elohimia maailmassa - 

13 mutta nyt, kun olette HaMashiach Yeshuassa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Messiaan veressä. 14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksineen, luodakseen itsessään nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, 16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Elohimin kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. 17 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;<<

Ilm. 20:11-12
>>
11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. 12 Minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja. Kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.<<

Ilm. 21:2-6
>>
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Elohimin luota, valmistettuna niin kuin morsian, miehelleen kaunistettu. 3 Minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Elohimin asumus ihmisten keskellä! Hän on asuva heidän keskellään, ja he ovat hänen kansansa, ja Elohim itse on oleva heidän kanssaan, heidän Elohiminsa. 4 Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa ole enää oleva, ei murhetta eikä itkua, eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

5 Valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". 6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O (Alef ja Tav), alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.<<

Ilm. 22:1-5
>>
1 Hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Elohimin ja Karitsan valtaistuimesta. 2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.

3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Elohimin ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä 4 ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsassaan. 5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Yehowah Elohim on valaiseva heitä. Ja he hallitsevat aina ja ikuisesti.<<


Aiheeseen sopivia lauluja

Tiedoksesi: Vapahtajamme alkuperäinen hebrealainen nimi on Yeshua HaMashiach HaNotzri

Ken on luonut sinitaivaan

Oon uusi luomus

Uuden taivaan




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024