Pohdintaa Sapattina 26.7.2024



Israelin kansaa koeteltiin kuivissa Suurin ja nykyisen Saudi Arabian 
erämaissa 40 vuotta ja 
vasta sen jälkeen heistä vain Egyptin orjuudesta
vapauteen lähteneiden lapset 
pääsivät Joosuan ja Kaalebin lisäksi
luvattuun maahan. Luemme jakeen
Gal. 4:25
>>sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä 
Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.<<



Nykyisin on paljon erilaisia käsityksiä siitä, että mistä kohden Israelin kansa ylitti
meren, jonne Egyptin sotajoukko seurasi heitä ja jonne se hukkui. Olen sitä mieltä,
 että kyse oli oheisten kuvien mukaisesta kohdasta Akaban lahtea, mihin apostoli
 Paavalikin tavallaan viittasi jakeessa Gal. 4:25, jos tulkitsemme sen oikein.
https://www.holylandsite.com/exodus-redsea-sinai


Miksi meidätkin viedään vaikeuksiin?

  Se on ainoa keino, jossa opimme tuntemaan sen, miten herkkänahkaisia, itserakkaita ja hemmoteltuja me todellisuudessa olemme! Me tarvitsemme todella kestävyyttä ja kärsivällisyyttä saavuttaaksemme sen ihanan pelastettujen osan taivaassa, mihin meidät on kutsuttu! Hebr. 6:11-12 >>11 Toivomme hartaasti, että kukin teistä osoittaa samaa intoa ja säilyttää toivon varmuuden loppuun asti, 12 ettette veltostuisi, vaan seuraisitte heitä, jotka uskon ja kärsivällisyyden kautta perivät sen, mikä on luvattu.<< 

  
 Mieleeni muistui eräs alunperin venäläinen lyyrinen laulu (Vladimir Vysotsky) "Laulu ystävästä", jossa sanat suomeksi menevät lopussa näin: "Mistä tunnet sä ystävän, onko oikea sulle hän? Ajat ankeimmat selvittää kuka viereesi jää..." Laulu tuntuu aluksi armottomalta, mutta siinä on kuitenkin tärkeä sanoma. Nimittäin se, ettei avioliittokaan kestä, elleivät molemmat osapuolet ole varautuneet siihen, että elämässä tulee olemaan suuria koettemusten ja ahdingon aikoja. Sanoma sopii myös muihin ystäviimme.

  Huomioi, että laulun sanoma sopii loistavasti myös suhteeseemme Adonai Yeshuan kanssa! Hän on ainoa ihminen (Ihmisen Poika), joka ei koskaan jätä meitä yksin ongelmiemme kanssa, vaikka muut ihmiset meidät hylkäisivätkin. "Aika ja ystävät kaikkoo, Uskollinen ja Ikuinen ystävä säilyy!" Liitän laulun linkin alle: 
Mistä tunnet sä ystävän?  https://www.youtube.com/watch?v=21LPvtz6a-Q


Osaatko iloita myös kärsimyksistä?

  Jotta opimme iloitsemaan myös vaikeuksista, tulee meidän harjaantua ja karaistua uskossa ja se oppimäärä tulee eteemme vasta Golgatan Yliopiston lopputentissä. Emme pysty iloitsemaan vaikeuksista, ellemme ymmärrä syitä, minkä vuoksi meidät niihin viedään.

  Meidät viedään lopulta sellaiseen tilanteeseen, jossa kaikki omat voimamme eivät riitä, ja silloin eivät edes ystävämme voi auttaa. Lisäksi yhteiskunnan turvaverkot pettävät ja ainoa, jolta voimme saada apua on Ihmisen Poika, Yeshua HaMashiach! Tähän on hyvä jo etukäteen varautua, sillä hän opetti siitä näin: Matt. 11:27-30

>>
27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa. 28 Tulkaa minun luokseni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä, niin te löydätte levon sielullenne. 30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
<< 


Oletko ollut joskus täysin voimaton?

  Itse olen toisinaan ollut niin väsynyt, etten ole jaksanut tehdä mitään arkiaskaretta, vaikka olen halunnut. Sellaisia kuten siivous, pyykinpesu ja ruokakaupassa käynti. En ole jaksanut edes levätä. Silloin ainoa keino saada voimaa on ollut rukous vuoteella tai tuolissa leväten ja vähitellen on minulle vuodatettu voimaa korkeudesta niin, että olen toipunut riittävästi ja jaksanut nousta ylös jälleen ja suorittaa kyseiset askareet.

  Jos koet selittämätöntä väsymystä, sellaista että kaikki voimasi on poissa ja kaipaat kosketusta ylhäältä voidaksesi saavuttaa henkisen tasapainosi, niin kyseessä saattaa olle se, että sinua riisutaan ja tyhjennetään omasta voimastasi, jotta sinut voidaan pukea uudella voimalla korkeudesta! Jes. 40:30-31

>>
30 Nuorukaiset väsyvät ja nääntyvät, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat; 31 mutta ne, jotka Adonaita (Yeshuaa) odottavat, saavat uuden voiman, he nostavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy.<<


Oletko pannut merkille seuraavaa?

  Apostoli Paavali kirjoitti kauneimman määritelmän aidosta agape-rakkaudesta ollessaan suuressa ahdistuksessa (1. Kor. 13). Myös kaikkein kauneimmat Psalmit, Valitusvirret ja Hengelliset laulut on saatu Pyhän Hengen innoittamina usein sellaisissa olosuhteissa, joissa ihminen on ollut äärimmäisissä ahdistuksissa ja näennäisesti täysin ilman toivoa. Yksi sellaisista lauluista on "Tuhansin kielin oi jos voisin, mä Jumalaani ylistää". https://www.youtube.com/watch?v=DHo7AXN6rmc

  Tarina kertoo, että tuon laulun saanut saksalainen sananjulistaja, yksinäinen ja yksin asuva mies joskus 1800-luvulla, oli palaamassa saarnamatkaltaan eräänä talvi-iltana kotitalolleen metsän keskelle. Häntä odotti lohduton näky: Hänen talonsa oli palanut
(mahdollisesti tuhopoltettu?) perustuksiaan myöten ja viimeinen savukiehkura kohosi kohti tähtitaivasta.

  Hänen koko omaisuutensa oli palanut ja juuri kun hän aikoi heittäytyä hankeen ja itkeä, hänen ylleen laskeutui Pyhän Hengen kautta YHWH Elohimin rakkauden murtava voima ja hänen suunsa kautta tulvi esiin tuo ihana laulu! Hän kirjoitti sen muistiin ja ymmärsi, että viimeinenkin hänen siteensä tähän maailmaan oli katkaistu ja että taivaasta seurattiin häntä ja lohdutettiin, että hänellä on siellä tallessa parempi omaisuus ja ihana koti, jota kukaan ei voi tuhota!


Älkäämme levätkö alati!

  Levättyämme kunnolla ja saatuamme uudistua Pyhän Hengen virvoittavasta vaikutuksesta, rientäkäämme hengelliselle taistelukentälle, sillä tämä maailma ei ole meille lepokoti, vaan taistelutanner viimeiseen hengenvetoomme asti! Tästä Adonai Yeshua kirjoitti näin:
Joh. 15:5-9

>>
5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette voi mitään tehdä. 6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu. Ne kootaan yhteen, heitetään tuleen ja ne palavat.

7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen. 8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni. 9 Niin kuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani.<< 


Aiheeseen sopivia muita lauluja

Vapahtajamme alkuperäinen nimi on hebrealainen Yeshua HaMashiach HaNotzri

Lähde

Matkalla Jerusalemiin

Elämänpuu




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024