Pohdintaa Sapattina 19.7.2024




Ihminen on luotu täydellisesti riippuvaiseksi hänen Luojansa avusta 
maallisen ja sen jälkeisen ikuisuuselämänsä aikana ilman poikkeusta.


Mitä tarkoitetaan tulimuurilla Raamatussa?

  Tietokoneen kohdalla puhutaan palomuurista, joka estää kavalien vihollisten pääsyn tietokoneen sisältöön käsiksi ja halutessaan tuhoamaan sen täysin. Raamatussa sillä tarkoitetaan yliluonnollista Korkeimman pyhien varjelemista kaikenlaisen pahuuden vaikutuksilta ja hyökkäysyrityksiltä koskien heidän kehoaan, sieluaan, perhettään ja omaisuuttaan.

  Eräs viittaus siihen löytyy myös Ilmestyskirjasta: Ilm. 20:9 >>He nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin (Jerusalemin). Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.<< 



Voimmeko rukoilla suojaavaa tulimuuria ympärillemme?

  Voimme, ja olen tehnytkin niin aina silloin kun olen kokenut pian olevan tulossa yllättävän hyökkäyksen taivaan avaruudesta käsin. Sieltä Paholainen joukkoineen sotii kaikkia meitä Korkeimman pyhiä vastaan esim. ampuen palavia nuolia sieluumme pyrkien siten saamaan meidät vähintäinkin halvaantuneiksi tai toimintakyvyttömiksi henkisessä sodassamme kaikkea pahuutta vastaan.

  Jos näemme jonkun lähimmäisemme joutuvan pahuuden henkivoimien ahdistamaksi, tulee meidän rukoilla myös hänelle apua ylhäältä ja Pyhän Hengen tulimuuria suojaksi. En ymmärrä sellaisia kristittyjä ja messiaanisia Korkeimman pyhiä, jotka lentävät kesäisin aurinkolomakohteeseen tai matkaavat kesämökille tai hotelleihin hemmottelemaan lihan ja veren kehoaan, joka heidän tulisi pitää synnille ja kaikille sen himoille kuolleena!

  Heidän tulisi sen sijaan rukoilla ja paastota tänä pahana pimeyden aikakautena, jotta heidän perheväkensä, sukulaisensa ja kaikki läheiset tuttunsa heräisivät etsimään sielulleen pelastusta niin kauan kuin heillä vielä etsikkoaikaa on jäljellä ja että pelastussanoma leviää kulovalkean tavoin maailmanlaajuisesti! Etsikkoajan pituus on tarkoin säädetty ja se voi loppua joillakin jo nuoruudessa riippuen siitä, miten he ovat suhtautuneet Pyhän Hengen armolliseen pelastuskutsuun tai pelastuskutsuihin.


Mitä tarkoitetaan rhḗma-sanoilla?

  Kreikan sana rhḗma tarkoittaa yksinkertaisesti "mitä tahansa puhuttua sanaa", mutta käsittelen tässä sitä siinä merkityksessä, jossa se on "jumalallinen ja luomisvoimainen", kuten toinen kreikan sana logos, joka viittaa myös persoonaan, Vapahtajaamme.

  Ne ovat sanoja, joissa on henki ja elämä. Ne ovat luomisvoimaisia sanoja. Parhaiten ymmärrämme niiden merkityksen Vapahtajamme seuraavista sanoista Joh. 6:63
>>Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä.<< 

  Myös seuraava apostoli Pietarin antama tunnustus vahvistaa sen, miten tärkeitä ovat nimenomaan Vapahtajamme opetuslapsilleen antamat sanat ja opetukset Joh. 6:68-69
>>68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Adonai, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat. 69 Me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Elohimin Pyhä."<<


  Koko universumi, sisältäen taivaat ja taivasten taivaat, ovat luodut 
rhḗma-sanoilla. Meidän tulee täyttyä juuri niillä sanoilla, jotka Adonai Yeshua antoi meille, kaikille häneen uskoville opetustensa ja julistuksensa kautta. Kun sitten alamme toteuttaa niitä käytännössä, saamme huomata niiden sisältävän yliluonnollisen luomisvoiman.

  Emme koskaan arvosta liikaa Vapahtajamme meille opetuslapsilleen antamia sanoja! Siksi meidän tulee kätkeä ne sydämeemme kaikkein arvokkaimpina aarteinamme! Joh. 17:5-10

>>
5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut luonasi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun luonasi, ennen kuin maailma olikaan. 6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet antanut minulle, on sinulta, 8 sillä minä annoin (heille) ne sanat, jotka sinä annoit minulle. He ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät varmasti, että minä olen lähtenyt sinun luotasi, ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.

9 Minä rukoilen heidän puolestaan. Maailman puolesta minä en rukoile, vaan niiden, jotka sinä olet antanut minulle, sillä he ovat sinun. 10 Kaikki, mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on minun, ja minut on kirkastettu heissä.
<<
 


Mitä tarkoittaa uskon armolahja?

  Kyse ei ole siitä, että joku tai jotkut uskovat heille julistettuun pelastussanomaan, vaikka sekin on armoa eikä ansiota. Tarkoitan sen sijaan sitä armolahjaa, joka on mainittu jakeessa 1. Kor. 12:9 >>...toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;<<

  Minulla oli kauan sitten yliluonnollinen kokemus, jossa Pyhä Henki johdatti minut käyttämään 
rhḗma-sanoja aiemmin saamani uskon armolahjan kautta. Tarvitsin näet autoa, koska asuin silloin Helsingissä ja työpaikkani oli Espoossa, jonne oli 1980-luvun alussa hankala kulkea joukkoliikenteen avulla.

  Siksi rukoilin minulle sopivaa henkilöautoa
yhden ainoan kerran ja kuvailin tarkoin millaisen auton haluan. Ehtona oli, että saan sen täysin ilmaiseksi. Päätin kiittää siitä yhden kuukauden ajan päivittäin ja jättää sitten asian täysin Vapahtajani haltuun.

  Vaikka en kertonut sanallakaan silloisille uskoville ystävilleni, että olin tuollaisen asian puolesta rukoillut, niin reilun kuukauden päästä minulle lahjoitettiin juuri sellainen sopiva auto erään tutun uskovan miehen kautta. Sain täysin ilmaiseksi auton, joka oli helppo parkkeerata Helsingin ahtaiden katujen varsille ja auto oli todella hyvässä kunnossa, vaikka olikin vähän käytetty.
HalleluYah!


Aiheeseen sopivia lauluja

Muistutan, että Vapahtajamme oikea nimi on hebrealainen nimi Yeshua HaMashiach

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024