Pohdintaa Sapattina 21.6.2024



Ihmiseksi syntynyt Korkeimman Poika, Yeshua HaMashiach, 
julisti tuon pelastussanoman ennen antautumistaan uhrikaritsaksi.


Miten suuri onkaan Yeshua HaMashiach?

  Hänen alkuperänsä on ikuisuudesta. Hän oli olemassa Isä Elohimin luona jo ennen aikojen alkua ja ennen kuin mitään luotua oli olemassa. Hänessä, hänen kauttaan ja häneen on luotu kaikki näkyväiset ja näkymättömät maailmat kaikkine luotuineen ja aikakausineen ja hänessä ne pysyvät voimassa.

  Hänestä psalminkirjoittaja kirjoitti sanoen: Ps. 110:1 
>>
Daavidin psalmi. Yehowah sanoi minun Adonaille: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi".<< Tässä Adonai on Yeshua HaMashiach. <

  Hänestä myös Daavidin poika Salomo kirjoitti Yehowalta saamansa viisauden avulla kokonaisen luvun Yehowan Viisaudesta, joka on Yeshua HaMashiach. Poimin siitä vain neljä jaetta: Sananl. 8:22-23, 34-35
>>
22 Yehowah loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. 23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista...
34 Autuas se ihminen, joka minua kuulee, valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioitsee minun ovieni pieliä! 35 Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Yehowan mielisuosion.<<


Yehowah teki Yeshuasta Pelastajamme

  Ollessaan Isänsä luona kirkkaudessa, Yeshua HaMashiach 
rakastui ihmisiin, jotka hän oli tehnyt. Esivanhempiemme langettua syntiin, suostui Yeshua Isänsä pyynnöstä tulemaan ihmisten luo lunastamaan ja pelastamaan meidät joutumasta kadotukseen. Luemme Isän ja Pojan vuoropuhelun ennen Pojan maan päälle tuloa: Ps. 40:7-9

>>7 Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi. 8 Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. 9 Sinun tahtosi, minun Elohimini, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni."<<

  Maan päälle synnyttyään Yeshua sanoi aikuistuttuaan Isästään seuraavaa: Ps. 2:7-8
>>
7 Minä ilmoitan, mitä Yehowah on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. 8 Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.<<

  Yehowah teki Pojastaan Yeshuasta meille Pelastajan siten, että tämä joutui kärsimään synnittömänä ja viattomana suunnattomasti ristillä lunastaessaan meidät kadotukseen joutumasta. Ristillenaulitseminen oli siihen aikaan kaikkein kivuliain ja pitkäaikaisin kuolemanrangaistuksen muoto. Siitä profetoi Profeetta Jesaja jo noin 700 vuotta ennen kuin se tapahtui: Jes. 52:14-15
>>
14 Niin kuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää ihmisen kaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo - 15 niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu, sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita.<<


Miksi Vapahtajamme oli kärsittävä?

  Voimme lukea tästä Hebrealaiskirjeestä seuraavaa: Hebr. 2:10, 2:18 ja 5:8-10 

Hebr. 2:10 >>Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.<< Tässä tekijänä oli Yehowah Elohim itse.

Hebr. 2:18 >>Sillä sen tähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.<< On yleisesti tunnettua, että vain se, joka on itse kärsinyt, kykenee ymmärtämään muita kärsiviä. Tätä kykyä ei opita teoriassa, vaan käytännössä.

Hebr. 5:8-10 >>8 Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden, 9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen pelastuksen aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset, 10 hän, jota Elohim nimittää "ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan".<< Meidän tulee siis olla Pojalle, HaMashiach Yeshualle, kuuliaiset saadaksemme ikuisen pelastuksen.

Tästä syystä se portti on ahdas ja tie vaikea, joka johtaa ikuiseen elämään ja vain harvat sen löytävät!
Matt. 7:14


Adonai Yeshuan jumalallinen suuruus

  Seuraavat UT:n lainaukset osoittavat Vapahtajamme ainutlaatuisuuden verrattuna meihin ihmisiin 
ja kaikkiin muihin luotuihin olentoihin:

Joh. 1:1-4, 9-13 (Novum: Textus Receptus, jakeet 1-2)
>>
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Elohimin luona, ja Elohim oli Sana. 2 Tämä oli alussa Elohimin luona.

3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. 4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus...

9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. 10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. 11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman*) tulla Elohimin lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, 13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Elohimista.<<
*) Lisämerkitykset:
 oikeuden, vallan ja valtuuden. (Textus Receptus)

  Koskien jakeita 1-2, monet raamatuntutkijat ovat sitä mieltä, että Sana ja Elohim ovat yksi ja sama persoona tai että he ovat yhdenvertaiset. UT:n kokonaisilmoitus osoittaa kuitenkin, että jakeissa mainittu Sana on Elohimin Poika ja siten Elohim on Sanan Isä. Siksi he ovat kaksi eri persoonaa, joista Isä on suurempi kuin Poika.

  Mitä tulee jakeeseen 10, löydämme siihenkin täydennyksenä sen, että Isä Elohimin tahdosta ja hänen voimastaan myös maailma luotiin, vaikkakin Adonai Yeshuan kautta ja häneen.

  Jakeista 12-13 ilmenee, että uskoessamme Yeshuan olevan Tanakhin lupaama HaMashiach, hän antaa meille voiman, oikeuden, vallan ja valtuuden tulla Elohimin lapsiksi. Siinä mielessä hän on meidän Isämme ja Elohimimme, vaikka onkin samalla vanhin veljemme, mutta meidän kaikkien yhteinen Isämme on Adonai Yeshuan Isä, Yehowah. Tämä käy ilmi esim. jakeista Joh. 17:3 ja 20:17

Joh. 17:3 >>Mutta tämä on ikuinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Elohim, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Yeshua HaMashiach'n.<<

Joh. 20:17 >>
Yeshua sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni luo, mutta mene minun veljieni luo ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni luo ja teidän Isänne luo, ja minun Elohimini luo ja teidän Elohiminne luo".<<

  Isällä ja Pojalla on yhteys Pyhän Hengen kautta. Myös meillä on yhteys Adonai Yeshuan kanssa ja hänen kautta Isä Elohimin kanssa ja lisäksi toinen toistemme kanssa Pyhässä Hengessä, jos olemme uskossa anoneet ja ottaneet vastaan Pyhän Hengen. 
Jokainen, joka on saanut Pyhän Hengen lahjaksi, tietää itse Hänet saaneensa, sillä Hän tulee meihin selvästi koettavalla tavalla! 
_ _ _

Joh. 3:13 >>Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.<< Ihmisen Poika edustaa täydellistä ihmistä ja Elohimia samassa persoonassa. Adonai Yeshua on lisäksi ainoa välimies ihmisen ja Pyhän Isänsä välillä. Hän on Puolustajamme korkeuksissa.
_ _ _

Joh. 8:23-26 >>23 Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. 24 Sen tähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Yeshua sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille. 26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."<< 

  Jakeesta 24 huomaamme, että ilman uskoa siihen, että Adonai Yeshua on todellinen HaMashiach (Messias), jokainen ihminen kuolee synneissään ja jää taivaan kuningaskunnan ulkopuolelle!

  Jakeesta 25 ilmenee Adonai Yeshuan olevan sama kuin Totuus ja jakeesta 26 käy ilmi, että hän on ihmisten Tuomari aikojen lopussa, suurena Tuomiopäivänä!

_ _ _

Ef. 4:7-10
 >>
7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu HaMashiach'n lahjan mitan mukaan.8 Sen tähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille". 9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin? 10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.<< 

  Nuo jakeet osoittavat, miten suuresta jumalpersoonasta siinä on kyse: Ihmisten ainoa pelastaja, joka kukistettuaan kaiken pelastuksemme esteenä olevan vallan ja voiman, on astunut kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttäen ne kaikki!
 
Siksi Hän on meille ainoa, varma ja luotettava Vapahtaja!


Aiheeseen sopivia lauluja


Ei Herraani Suurempaa
https://www.youtube.com/watch?v=Ex499jDitWc

Nimeni myöskin mun
https://www.youtube.com/watch?v=BsuAKcDdArI

Suvivirsi
https://www.youtube.com/watch?v=3uJCvbmZH6s

Kauneinta on hämärtyissä illoin
https://www.youtube.com/watch?v=2hoLkQSSCHg


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024