Pohdintaa Sapattina 14.6.2024



  Koska me joudumme Viimeisellä tuomiolla Vapahtajamme valtaistuimen
eteen vastaamaan kaikista maan päällä tekemistämme teoista, niin on todella
tarpeellista ottaa Adonai Yeshuan tarjoama pelastus lahjana
 vastaan täällä
maan päällä eläessämme. Ajan rajan tuolla puolen se ei enää ole mahdollista.


Mitä hyötyä on itsekurista?

  Se on ainoa tie hengelliseen viisauteen ja sielunrauhaan. Sitä harjoittamalla vältymme kokonaan monista lankeemuksista, vääristä valinnoista ja onnettomuuksista. Silloin ei Adonain tarvitse niin paljon kurittaa meitä, sillä hän ei mielellään rankaise yhtäkään luotuaan, vaan odottaa kärsivällisesti, että itse valitsemme parhaimman tavan elää ja vaellamme meille ja lähimmäisillemme parasta tietä. Hän iloitsee, jos oma-aloitteisesti valitsemme oikean tien! 
Miika 6:8

"Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on. Mitä muuta Adonai sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Elohimisi edessä?"


Mitä hyötyä on kurituksesta yleensä?

  Jos se tapahtuu todellisesta aiheesta ja kun se suoritetaan rakkauden ja sävyisyyden hengessä ja kohtuudella, se antaa meille nöyrän mielen. Nöyrä mieli on välttämätöntä voidaksemme oppia lisää hengellisiä salaisuuksia ja olla Luojallemme kelvollisia hänen ystävinään ja työtovereinaan. Moni Raamatun henkilöistä on joutunut käymään kovan koulun oppiakseen, että heissä itsessään ei ole mitään hyvää, mutta yhteistyötä tehden Adonain kanssa ja häneen turvautuen, on kaikki perin vaikeakin ollut mahdollista!

  Samoin Adonai kasvattaa meitäkin monien koettelemusten ja vaikeuksien kautta luottamaan kaikessa yksin häneen, hänen rakkauteensa ja hänen rajattomiin mahdollisuuksiinsa auttaa meitä kaikista tukalista tilanteista, joissa oma- ja ihmisapu on riittämätöntä. Seuraava lupaus toteutuu vain nöyrille ja Adonain seurassa vaeltaville: Ps. 121:1-3

"1 Matkalaulu. Minä nostan silmäni vuoria kohti: mistä tulee minulle apu? 2 Apu minulle tulee Adonailta, joka on tehnyt taivaan ja maan. 3 Hän ei salli sinun jalkasi horjua, sinun varjelijasi ei torku."

  Apostoli Paavali kirjoitti aiheesta oman kokemuksensa perusteella runsaasti, eikä turhaan, sillä israelilaiset ja pakanat ovat luonteeltaan varsin itsepäisiä, omahyväisiä ja kurittomia, elleivät saa ohjausta ja opastusta oikeaan elämäntapaan jo nuoruudessa ja toistuvasti tarpeen vaatiessa myöhemminkin.
 Hebr. 12:7-9

"7 Kuritukseksenne te kärsitte. Elohim kohtelee teitä niin kuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita? 8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia. 9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?"


Miten opimme lisää kurinalaisuutta?

  Harjoitus tekee mestariksi. Samoin kuin urheilijan tulee harjoittaa itsehillintää ja huolehtia lihaskunnostaan, samoin meidän tulee lukea ahkerasti Raamattua, miettiä sen sanomaa ja pyrkiä soveltamaan sitä käytäntöön. Kaikkein vaikeinta on oppia rakastamaan Luojaamme yli kaiken, koska hänen ajatuksensa menevät usein ristiin omien ajatustemme kanssa. Siksi meidän tulee hylätä omat ajatuksemme, jos ne ovat ristiriidassa Luojamme ajatusten kanssa ja valita niiden sijaan hänen ajatuksensa. Myöhemmin huomaamme, miten viisaasti teimme.

  Lähimmäisten rakastaminen aiheuttaa myös usein harmaita hiuksia, etenkin jos on kyseessä oikukas, itsekäs, arvaamaton ja epäluotettava henkilö. Kuitenkin juuri sellaiset henkilöt kaikkein kipeimmin tarvitsevat ymmärtäväisiä ja rakastavia ystäviä.


  Rakastan erityisesti Tanakhin Sananlaskuja ja sen lukua 8. Joskus nuorena opettelin sen kokonaan ulkoa. Lainaan nyt siitä useamman valitun jakeen aiheeseen liittyen:

>>
4 "Teitä minä kutsun, miehet ja naiset, ja ihmislapsille kaikuu minun ääneni. 5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät. 6 Kuulkaa, sillä jalosti minä puhun, ja avaan huuleni puhumaan, mikä oikein on; 7 sillä totuutta minun suuni haastaa, ja jumalattomuus on minun huulilleni kauhistus...

10 Ottakaa minun kuritukseni, älkääkä hopeata, ja tieto ennen valituinta kultaa. 11 Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa. 12 Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden. 13 Adonain pelko on pahan vihaamista. Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan...

20 Minä vaellan vanhurskauden polkua, oikeuden teitten keskikohtaa, 21 antaakseni niille, jotka minua rakastavat, pysyvän perinnön ja täyttääkseni heidän aarrekammionsa. 22 Yehowah loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. 23 Ikuisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista...

33 Kuritusta kuulkaa, niin viisastutte; älkää sen antako mennä menojaan. 34 Autuas se ihminen, joka minua kuulee, valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioitsee minun ovieni pieliä! 35 Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Yehowan mielisuosion. 36 Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielulleen. Kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa."

- - -

Ennusuni suurtuhosta, nähty 14.6.2024

  Näin viime yönä ennusunen, jossa katselin maisemaa korkealta ja näin kauas horisonttiin. Yllättäen valtava kuumuus alkoi lähestyä ja näin paksua savua nousevan ja maan pinta kiehui kuumuuden vaikutuksesta! Huusin:
"Yeshua HaMashiach, auta minua!" Siihen heräsin ja iloitsin, että kyseessä oli vain uni! Huh-huh! Siitä tuli mieleeni kaksi Raamatunkohtaa:

Jes. 24:5-6
"5 Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hylänneet ikuisen liiton. 6 Sen tähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystään kärsivät. Sen tähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle."

2. Piet. 3:10-12 
"10 Mutta Yehowan päivä on tuleva niin kuin varas ja silloin taivaat katoavat pauhinalla. Alkuaineetkin kuumuudesta hajoavat ja maa ja kaikki mitä siihen on tehty, palavat. 11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, 12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Elohimin päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!" 

- - - 


Aiheeseen sopivia lauluja

Usko vuoria liikuttaa!

Uutta virttä 

Maailmamme muuttuu

Nyt on pelastuksen päivä


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024