Pohdintaa Sapattina 22.3.2024



  Kuvan kaavio esittää kolmen ikuisesti elävän Valtiaan olemassaoloa aikajanalla. Siitä ilmenee, että taivaallinen Isämme YHWH Elohim on ollut aina olemassa ja tulee aina olemaankin. Hän on Majesteetti kaikkien yläpuolella ja kaikkea ikuisesti hallitseva.
(Annetut aikamäärät ovat vain suuntaa antavia, samoin vuosiluvut.)

  Pyhä Henki on ollut ikuisuudesta asti olemassa Majesteetin luona ja nyt osan aikaa hänen lähettämänään kaikkialla maailmassa. Hän on nykyisin täällä Vapahtajamme Adonai Yeshuan sijaisena ja tulee aina olemaankin taivaallisen Isämme palveluksessa. Erityisesti viimeiset noin 2000 vuotta hän on ollut apunamme maan päällä.

  Vapahtajamme Yeshua HaMashiach ei ole ollut aina olemassa, vaan jossain vaiheessa muinaisuutta hän tuli taivaallisen Isämme tahdosta olemaan ja pysytteli tämän luona jo ennen aikojen ja aikakausien alkua. Synnyttyään ihmiseksi ja kuoltuaan meidän puolestamme hän elää ikuisesti ja on meidän, häneen uskovien, ikuinen kuningas! Hän sai kaiken vallan taivaassa ja maan päällä kukistettuaan kuoleman vallat.



Mainintoja Adonai Yeshuasta

  Poimin muutamia jakeita hänen ylimmäispapillisesta rukouksestaan, jonka hän osoitti Isälleen Joh. 17.

Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet tosi Elohim, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Yeshua HaMashiach'n. (Jae 3)
Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni. (Jae 4)
Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan. (Jae 5)
Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin. (Jae 6)

- 9. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun - 10. ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun - ja minä olen kirkastettu heissä. (Jakeet 9-10)

17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. 18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan; 19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa. (Jakeet 17-19)

20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, 21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. (Jakeet 20-21)

22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - 
23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. (Jakeet 22-23)


Mitä erityistä tuo kertoo Yeshuasta?

- Hän oli Isä Elohimin lähettämä luoksemme, auttamaan ja pelastamaan meidät.
- Isän tunteminen ainoana tosi Elohimina on ehto saada ikuinen elämä, samoin Adonai Yeshuan tunteminen omana Vapahtajanamme.
- Yeshua sai Isältä kirkkauden (jossain vaiheessa ennen maailman aikojen alkua)
- Se ykseys ja yhteys, mikä hänellä on Isänsä kanssa, tulee olla myös meidän, hänen ja toinen toistemme kanssa. Kuten Yeshua säilyttää persoonallisuuden, samoin meidän tulee säilyttää se ainutlaatuinen persoonallisuus, mikä meillä kullakin on.



Onko Yeshualla ollut aina ikuinen elämä?

  Ei ole ollut, sillä hän ei ole ollut ikuisesti olemassa. Hän itse kertoo saaneensa ikuisen elämän Isältään jakeessa Joh. 5:26. Hän sai sen kuuliaisuutensa tähden.
Sillä niin kuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä. 

  Poika puolestaan on luvannut antaa ikuisen elämän Isänsä tahdosta kaikille niille, jotka uskovat Isän lähettäneen hänet ja ovat Pojalle kuuliaiset Joh. 10:27-28.

27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. 28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. 


Kuka on Lilith (Lilit) ?

  Hebreankielisessä Raamatussa on suora viittaus häneen: Jes. 34:14 (CJB)

Ensin englanniksi:

  Wildcats and hyenas will meet there; and billy-coats call to each other; Lilit (the night monster) will lurk there and find herself a place to rest.

Sitten suomeksi:
  Villikissat ja hyeenat kohtaavat siellä; ja villiaasit kutsuvat toisiaan; Lilit (yöhirviö) väijyy siellä ja löytää itselleen*) lepopaikan.    *) feminiinimuoto 

  Lisäksi näen useita epäsuoria viittauksia häneen ja kerron niistä otsikon 'Oma näkemykseni Lilithistä' alla.
Sitä ennen kuitenkin kerron seuraavassa joitakin esitettyjä vanhoja olettamuksia siitä, mitä Lilith voisi tarkoittaa:

- Lilith tai Lilitu (hepr. ‏לילית‎, Lilit) on babylonialaisessa mytologiassa ja juutalaisessa mytologiassa Jumalan luoma ensimmäinen nainen. Lilith on vaarallinen yön demoni, joka on seksuaalisesti rajaton ja ryöstää vauvoja pimeydessä. Häneen viitataan esim. jakeessa Jes. 34:14. Siinä se on kahdeksan epäpuhtaan eläimen luettelon keskellä. Nimeen on liitetty määre "öinen velhotar".

- Juutalaisen mytologian mukaan hän ( hebreaksi
 
לִילִית ) oli Aadamin ensimmäinen vaimo, joka oli luotu savesta, kuten Aadamkin. Hän ei alistunut Aadamin arvovallan alle, vaan pariutui arkkienkeli Samaelin kanssa. Legendan mukaan hän lähti paratiisista ja hänet kirottiin. (Valitse kieleksi Suomi seuraavassa linkissä)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lilith


Oma näkemykseni Lilithistä

- Hän on kaikkein väkevin pimeyden henkivalta, joka sotii YHWH Elohimia vastaan.
- Hän ilmaantui historian aikajanalle jo ennen maailman luomista, kuten myös Adonai Yeshua, sillä häneen viitataan vertauskuvallisesti jo jakeissa 1. Moos. 1:2-4. Niissä hän esiintyy nimellä 'Pimeys'. Epäsuorasti käy ilmi, että hän on paha. Se näkyy siten, että hänen vastakohtansa 'Valkeus' on hyvä. (1. Moos. 1:4). Valkeus on Adonai Yeshua.
- Hänellä on feministisiä ja maskuliinisia ominaisuuksia. Hän pyrkii alati viettelemään ja hallitsemaan. Sama henkivalta etenee voimalla nykyisin ns. demokraattisissa valtioissa ja seurauksena on yhä syvenevä moraalinen rappio!

- Hän järjesti vallankumousyrityksen Luojaansa vastaan jo kauan ennen maailman ja taivaan avaruuden luomista. Hän toimii 'Pahuuden henkivaltojen johtajana' taivaan avaruuksissa. Hän oli käärmeenä Paratiisissa, josta hänet karkoitettiin yhdessä esivanhempiemme kanssa, jotka hän onnistui langettamaan syntiin.

- Tyyron kuninkaan kuvaus 'täydellinen kauneudessa' sopii häneen, kuten myös hänen kohtalonsa (Hes. 28:12).
- Löydän viittauksen häneen myös kuningatar Vastin tapauksessa. Hän oli ulkonäöltään äärimmäisen kaunis ja ihana, mutta kieltäytyi tottelemasta kuningas Ahasverusta ja hänet heitettiin pois kuninkaallisesta asemastaan. Ester 1:9-21.

-
Hän vihaa kaikkia olentoja, jopa itseään, sillä jos hän todella olisi itseään rakastanut, ei hän olisi toiminut niin, että joutuu lopulta helvettiin!
 



Aiheeseen sopivia lauluja

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024