Pohdintaa Sapattina 16.2.2024

 


   Näemme oletuskuvan mannan keräämisestä. Sitä koko Israelin kansa sai syödä päivittäin noin 40 vuoden ajan vaeltaessaan kohti heidän esi-isiensä jälkeläisille luvattua maata. Manna oli symboli Adonain hyvydestä valittua kansaansa kohtaan.


Milloin Israel saapui Kanaanin maahan?

   Israelilaiset saapuivat Luvattuun maahan Joosuan johdolla vaellettuaan erämaassa 40 vuotta. Raamatun mukaan tämä vanha lupaus toteutui vuonna 2708 jälkeen Aadamin luomisen eli noin vuonna 1318 eaa. Adonai oli antanut siitä lupauksen ensin Aabrahamille  ja vahvistanut sen myös Iisakille ja Jaakobille useita satoja vuosia ennen lupauksen toteutumista. (Olen itse laskenut nuo vuodet Raamatun avulla)


Millä tavoin Adonain hyvyys on toteutunut?

  Koskien Israelia: Siten, että hän on pitänyt lupauksensa valituilleen ja varjellut valittua kansaansa vuosituhanten aikana, vaikka Paholainen on pyrkinyt tuhoamaan heidät lukuisia kertoja, viimeksi Holokaustissa viime vuosisadalla.

  Hän on koonnut israelilaisia isiensä maahan noin 1900 vuoden maastakarkoituksen jälkeen ja Israel sai itsenäisen valtion aseman, kun m
arraskuun 29. päivänä 1947 Yhdistyneiden Kansakuntien yleiskokous hyväksyi päätöslauselman juutalaisen valtion perustamisesta Israelin maahan. 

  Luottaen Kaikkivaltiaaseen, itsenäisyysjulistuksen allekirjoittaneet vahvistivat tuon päätöslauselman valtion väliaikaisen hallituksen istunnossa kotimaansa maaperällä Tel-Avivin kaupungissa sapatti-iltana, Iljar-kuun viidentenä päivänä 5708, toukokuun neljäntenätoista päivänä 1948.


A) Israelia koskeva lupaus: 


  Samalla toteutui monen Tanakhin profeetan (esim. Jesajan, Jeremian, Hesekielin ja Sakarjan) profetia ja lisäksi Vapahtajamme Adonai Yeshuan antama ihana lupaus siitä, että Jerusalem on oleva pakanoiden tallattavana (vain siihen asti), kunnes pakanoiden ajat täyttyvät. Luuk. 21:21-27

>>
20 Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä. 21 Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö. 22 Sillä ne ovat koston päiviä, että kaikki täyttyisi, mikä kirjoitettu on.

23 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Sillä suuri hätä on oleva maan päällä ja viha tätä kansaa vastaan; 24 ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.

25 Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat. 26 Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät. 27 Silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella.<<


B) 
Lupaus koskien myös muita kansoja:  

Pelastussanomaa Adonai Yeshuan voitosta on julistettu lähes 2000 vuotta kaikille kansoille maan päällä, kuten monet Tanakhin profeetat Mooseksesta alkaen ovat edeltä luvanneet. Profeetoista kaikkein selvimmin on tämän luvannut
Jesaja monissa jakeissaan. Jes. 49:5-6

>>5 Ja nyt sanoo Yehowah, joka on minut palvelijakseen valmistanut hamasta äitini kohdusta, palauttamaan Jaakobin hänen luokseen, niin että Israel koottaisiin hänen omakseen - ja minä olen kallis Yehowan silmissä, minun Elohimini on tullut minun voimakseni - 

6 hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.
<<



C) Lisäksi tämä lupaus kaikille kansoille: 


>>Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta lähtee laki, ja minä panen oikeuteni valkeudeksi kansoille.<< Jes. 51:4


Eräs muisto hyvän tekoni halveksimisesta

  Vein kerran ystävilleni tuliaisiksi kaupasta herkkuosastolta ostamiani leivonnaisia. Ystävieni lapset, noin 5-vuotiaat, riensivät tarjottimen luo ja ottivat niitä, vailla minkäänlaista pöytätapakasvatusta. Sitten he huusivat: "Hyi, nää maistuu pahalle!" Ihmettelin heidän vanhempiaan, jotka eivät sanoneet sanaakaan, vaikka leivokset olivat todella maukkaita(?)

  Tapaus toi nyt mieleeni Israelilaisten napinan Luojaansa vastaan. 4. Moos. 11:6
>>"5 Me muistelemme kaloja, joita söimme Egyptissä ilmaiseksi, kurkkuja, meloneja, ruoholaukkaa, sipulia ja kynsilaukkaa. 6. Mutta nyt me näännymme, sillä eihän täällä ole mitään; emme saa nähdäkään muuta kuin tuota mannaa."<< 
 Ymmärrän t
uota taustaa vasten hyvin Luojamme tunteet kiittämätöntä kansaansa kohtaan.

  Ottakaamme siis kiitollisesti vastaan kaikki se, mitä meille ylhäältä annetaan, sillä se on aina meille meidän parhaaksemme, vaikka se 'ei maistuisi hyvältä' juuri silloin.



Adonai Yeshua HaMashiach on Hyvä Paimen

>>10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. 11 Minä olen se Hyvä Paimen. Hyvä Paimen antaa henkensä lammasten edestä.

12 Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. 13 Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.

14 Minä olen se Hyvä Paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, 15 niin kuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän. Minä annan henkeni lammasten edestä. 16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi Paimen.<<

Sanonta
'se Hyvä Paimen' viittaa jakeisiin Jes. 40:10-11Hes. 34:11-12 ja Ps. 23



Aiheeseen sopivia lauluja






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024