Pohdintaa Sapattina 8.12.2023

 



Johdanto

Ilmestyskirjan luvut 2-3 sisältävät lähetyskirjeet apostoli Johanneksen aikaisille Vähä-Aasian 7:lle seurakunnalle. Raamattu on kuitenkin ajankohtainen kaikkina aikoina ja noilla kirjeillä on ollut ainakin kaksi eri merkitystä eri aikakausina. Johanneksen ilmestys on profeetallis/apokalyptinen kirja ja sen takia kirjeet kertovat myös kristillisten seurakuntien kehitysvaiheista, menneisyydessä, nykyisyydessä ja jopa edessämme siintävän 1000-vuotisen rauhanajan loppuun asti.

Tarkastellessamme seurakuntia Johanneksen aikana ja sen jälkeen sekä sitä, miten paikkakunnat on nimetty, niin kaikki se kertoo siitä, että Elohim on kaiken suunnitellut.

Kirjeiden sisältö vastaa niitä olosuhteita, mitkä olivat apostoli Johanneksen aikana näissä seitsemässä seurakunnassa, samoin myös niitä kehitysvaiheita, kuten luopumusta ja apostolisiin opetuksiin palaamista, mitä on esiintynyt historian aikana kristinuskoa tunnustavissa lukuisissa herätysliikkeissä ja niiden itsenäisissä paikallisseurakunnissa.


Aiheen käsittelyä

Tänään tutkimme Ilmestyskirjan lukua 2 ja vain sen kolmantena mainittua lähetyskirjettä Tyatirassa olleelle seurakunnalle. 




Kirje Tyatiran seurakunnalle, jakeet 18-29:

>>18. Ja Tyatiran seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Elohimin Poika, jolla on silmät niin kuin tulen liekki ja jonka jalat ovat niin kuin (A) kiiltävä vaski: 19. Minä tiedän sinun tekosi ja rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset. 

20. Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua. 21. Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo tehdä parannusta eikä luopua haureudestaan. 

22. Minä heitän hänet sairasvuoteeseen ja ne, jotka tekevät huorin hänen kanssaan, minä suistan suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistaan. 23. Hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se,
 joka tutkin (B) munaskuut ja sydämet ja annan teille kullekin tekojenne mukaan. 

24. Mutta teille muille Tyatirassa oleville, kaikille, joilla ei ole tätä oppia, teille, jotka ette ole tulleet tuntemaan - niin kuin sanotaan - Saatanan syvyyksiä, minä sanon: muuta kuormaa 
en sälytä teidän päällenne. 25. Pitäkää kiinni siitä, mitä teillä on, kunnes minä tulen. 26. Joka voittaa ja loppuun asti ottaa vaarin minun teoistani, sille minä annan vallan (C) hallita pakanoita

27. ja hän on paimentava heitä rautaisella sauvalla, hän särkee heidät kuin saviastiat. Sen vallan minäkin olen saanut Isältäni. (D) 28. Ja minä annan hänelle aamutähden. 29. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"<< 

(A) G. Lamsan käänn. jakeen 18 lopussa ”...jonka jalat ovat kuin hieno Libanonin messinki...”

(B) RK 2012 ja G. Lamsan käänn. jakeen 23 keskellä ”...joka tutkin mielet ja sydämet;...”

(C) G. Lamsan käänn. jakeen 26 lopussa ”...hänelle tulen antamaan vallan ylitse kansojen...”

(D) G. Lamsan käänn. jakeen 27 lopussa ”...niin kuin itse olin kurinalainen Isääni kohtaan...”

Jae 18: Tässä Yeshua esittelee itsensä Elohimin Poikana. Juuri tuon todistuksensa vuoksi Hänet tuomittiin surmattavaksi Israelin Korkeimman uskonnollisen neuvoston eli Sanhedrinin oikeusistunnossa. Luemme nuo jakeet Mark. 14:61-64 mukaan:


>>61. Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Messias, sen Ylistetyn Poika?" 62. Yeshua sanoi: "Minä Olen. (E) Ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä." 63 Niin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Mitä me enää todistajia tarvitsemme? 64 Te kuulitte hänen pilkkaamisensa. Mitä arvelette?" Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan.<<


(E) Minä Olen on yksi Elohimin erisnimistä. Kts. 2. Moos. 3:14

Hänen ulkoiset tuntomerkkinsä sopivat Häneen, joka ilmestyi Danielille, Dan.10:5
-6 >>5. Minä nostin silmäni ja näin, ja katso: oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla. 6. Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina.<<

Jae 19: Yeshua kehui seurakuntaa peräti kuudesta eri asiasta, joita olivat: teot, rakkaus, usko, palvelus, kärsivällisyys ja vielä tulossa olevat aiempaa useammat teot, koska hän näkee myös tulevaisuudestamme kaiken!

Jakeet 20-23: Yeshua moittii seurakuntaa siitä, että se suvaitsi haureellista naista, joka julisti olevansa profeetta ja opetti eksyttäen muita srk:n jäseniä haureuteen ja syömään epäjumalille uhrattua ruokaa. Yeshua kertoi antaneensa tuolle Iisebelille aikaa parannuksen tekoon, mutta tämä ei halunnut totella, eikä luopua haureudestaan.

Yeshua kertoi, että Hän tulee rankaisemaan Iisebeliä sairaudella ja tämän kanssa huorin tehneitä suurella ahdistuksella, elleivät he tee parannusta ja luovu teoistansa. Lisäksi Yeshua sanoi tappavansa armotta Iisebelin lapset, antaen varoittavan esimerkin myös muille seurakunnille, koskien myös tätä aikaa!

Jakeet 24-25: Yeshua lupaa varjella ne srk:n jäsenet, joilla ei ole tuota Iisebelin harhaoppia eli heidät, jotka eivät ole tulleet tuntemaan, kuten he itse asian sanoivat: Saatanan syvyyksiä. Heille ei anneta muuta kuormaa, vaan heitä kehotetaan pitämään se, mitä heillä on siihen asti kunnes Yeshua saapuu.

Jakeet 26-29: Lopuksi Yeshua lupaa vain voittajille, jotka loppuun asti ottavat Hänen teoistaan vaarin, vallan hallita pakanoita ja voiman paimentaa heitä rautaisella valtikalla, kuten Hän itse on voittanut ja saanut Isältä sen vallan. Lisäksi Yeshua lupasi antaa heille ”aamutähden”, millä Hän tarkoitti ilmeisesti suuren kirkkauden ja valon voiman antamista heille, sillä aamutähti on Raamatun symboliikassa valon ja kirkkauden vertauskuva, joka edustaa aamutähden tavoin uuden päivän koittoa.

  Tähti viittaa myös kuninkuuteen. Jotkut esittävät aamutähdellä viitattavan siihen, että Yeshua antaa itsensä heille, sillä jakeessa Ilm. 22:16 Yeshua esittäytyy ”kirkkaana aamutähtenä”. Ei siis ’vain’ aamutähtenä. En yhdy tuohon selitykseen siksi, että Paavali opettaa selkeästi meidän kuuluvan Messiaalle ja tämän kuuluvan YHWH Elohimille! Hän opettaa taivaallisista omistusoikeuksista seuraavasti: 1. Kor. 3:21-23

  Myös Johanneksen evankeliumissa Yeshua rukoilee Isää antamaan valituilleen saman kirkkauden, joka hänelläkin on, jotta me olisimme täydellisesti yhtä Hänen, Isän ja toistemme kanssa, kuten hän on täydellisesti yhtä Isän kanssa: Joh. 17:20-24 

>>20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, 21. että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. 

22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä - 23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niin kuin sinä olet minua rakastanut. 

24. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.<<


  Yeshua päätti sanomansa myös Tyatiran srk:lle kehottaen heitä, kuten kaikkia aiempia ja myöhempiäkin srk:ien jäseniä, olemaan korvat avoinna ja sydämessään valmiita vastaanottamaan sen sanoman, mitä Pyhä Henki seurakunnille sanoo! Mekin teemme hyvin, jos otamme opiksi näistä seurakuntakirjeistä ja ojentaudumme niiden opetusten mukaisesti yksilöinä ja seurakuntina!



Lyhyt yhteenveto Tyatiran seurakunnasta:

  Sijaitsi noin 50 km Pergamosta kaakkoon ja oli pienin kaikista noista 7:stä Vähä-Aasian seurakunnasta, mutta sen ongelmat olivat kauaskantoisia aivan näihin aikoihin asti!
  Viittaa myös aikaan 606-1517 - Eli "Keskiaikaan", mikä oli katolisen kirkon vakiintumisen aikaa.
§ Tyatira tarkoittaa: "Tyyron Tytär, hallitseva nainen"
§ Yeshuan kuvaus: " Elohimin Poika, jolla silmät kuin tulen liekki ja jalat kuin kiiltävä vaski"
  Plussat ja miinukset:
+ Teot / + Rakkaus / + Usko / + Palvelumieli / + Kärsivällisyys / + Viimeiseksi tulevat aiempia runsaammat teot
- Iisebelin harhaopit / - Patsaat kirkoissa / - Siveettömyys / - Epäjumalat, myöhemmin seurauksena neitsyt Marian*) ja muiden ihmisten palvonta pyhimyksinä.
*) UT:n mukaan Maria synnytti Yeshuan synnyttämisen jälkeen
 ainakin kuusi muuta lasta (Mark. 6:13), joten hän ei voi olla sen jälkeen ikuinen neitsyt! Väite, että Joosef olisi ollut aiemmin aviossa ja että nuo muut lapset olisivat siitä liitosta, on perusteeton.



Aiheeseen sopivia lauluja

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024