Pohdintaa Sapattina 29.12.2023

  



Johdanto
  
  ”Ilmestyskirjan sisältämät kirjeet seurakunnille”

  Ilmestyskirjan luvut 2-3 sisältävät lähetyskirjeet apostoli Johanneksen aikaiselle Vähä-Aasian 7:lle seurakunnalle. Raamattu on kuitenkin ajankohtainen kaikkina aikoina ja noilla kirjeillä on ollut ainakin kaksi eri merkitystä eri aikakausina. Johanneksen ilmestys on profeetallis/apokalyptinen kirja ja sen takia mielestäni kirjeet kertovat myös kristillisten seurakuntien kehitysvaiheista, menneisyydessä, nykyisyydessä ja jopa edessämme siintävän 1000-vuotisen rauhanajan loppuun asti.

  Tarkastellessamme seurakuntia Johanneksen aikana ja sen jälkeen sekä sitä, miten paikkakunnat oli nimetty, niin kaikki se kertoo meille siitä, että Elohim on kaiken hienosti suunnitellut.

  Kirjeiden sisältö vastaa niitä olosuhteita, mitkä olivat Johanneksen aikana näissä seitsemässä seurakunnassa, samoin myös niitä kehitysvaiheita, kuten luopumusta ja apostolisiin opetuksiin palaamista, mitä on esiintynyt historian aikana kristinuskoa tunnustavissa lukuisissa herätysliikkeissä ja niiden itsenäisissä paikallisseurakunnissa.


  
Aiheen käsittelyä
  
Tänään tutkimme Ilmestyskirjan luvussa 3 mainittua lähetyskirjettä Laodikean seurakunnalle. 




Kirje Laodikean seurakunnalle

  Tämä näistä 7:stä Vähä-Aasian seurakunnista sai suorastaan tyrmäävät nuhtelut! Sen toiminnasta ei löytynyt mitään kiitettävää!

>>"
14 Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja luotettava todistaja, Elohimin luomakunnan alku: 15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava. Kunpa olisitkin kylmä tai palava! 16 Mutta koska olet penseä, et kylmä etkä palava, minä oksennan sinut suustani. 17 Sinä sanot että olet rikastunut etkä tarvitse mitään. Et kuitenkaan tiedä, että juuri sinä olet kurja ja säälittävä, sokea ja alaston.

18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta tulessa puhdistettua kultaa, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. 19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan. Ahkeroitse siis ja tee parannus.

20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä käyn sisälle hänen luokseen ja aterioin hänen kanssaan ja hän minun kanssani. 21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istuutunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. 22 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.'"<<

Jae 14: Yeshua ilmoittaa itsensä jälleen useilla erisnimillä: ’Amen' eli 'Tosi’, ’Uskollinen’, ’Totinen todistaja’ ja ’Elohimin luomakunnan alku’. Nuo nimet edustavat jälleen sitä, millä arvovallalla sitä seuraava opetus on annettu.

Jakeet 15-18: Seurakunnan tila oli erittäin surkea. Se ei ollut kuollut, kuten useimmat Sardeksessa, mutta ei myöskään palava, kuten Smyrnan ja Filadelfian seurakuntalaiset.

Jae 16: Koska srk:n hengellinen tila oli penseä, niin Yeshua ilmoitti hylkäävänsä sen, ellei selvää muutosta tapahdu.

Jae 17: Seurakunta luuli olevansa rikas ja ikään kuin riippumaton muista, jopa Yeshuasta, mutta se oli kaikkea muuta tämän silmin tarkasteltuna! Analyysin mukaan se oli kurja ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston.

Jae 18: Yeshua neuvoi seurakuntaa 
ostamaan häneltä kultaa eli palaamaan opillisesti apostoliseen totuuteen, ostamaan häneltä valkeat vaatteet eli julistamaan aitoa parannusta syntien anteeksisaamiseksi ja anomaan lahjavanhurskautta uskon kautta Yeshuan vereen, valkeiden vaatteiden saamiseksi ja silmävoidetta eli Pyhän Hengen voitelua armolahjoineen Totuuden sanojen ja Elohimin tahdon ymmärtämiseksi.

Jae 19: Yeshua ilmoittaa silti rakastavansa myös tätä suuressa luopumuksessa olevaa seurakuntaa, vaikka käyttääkin sitä kohtaan ylen ankaria moitesanoja päämääränään kehottaa sitä ahkeroimaan parannuksen teossa.

Jae 20: Miten hätkähdyttävä onkaan maininta siitä, että itse seurakunnan Pää eli Yeshua on suljettu ulos seurakunnasta ja joutuu kolkuttamaan sen ulko-ovella anellen sisälle pääsyä voidakseen pelastaa sen jäsenet! Vielä paljon tätäkin hätkähdyttävämpi on nykytodellisuus! Hän kolkuttaa vielä muutamien seurakuntien ulko-ovea, mutta useimmat hän on jo hylännyt. Siis ne, joissa harjoitetaan vain ’teatteria’, sielullisia ihmistekoisia rituaaleja ja muotomenoja, joita myös sakramenteiksi kutsutaan! Säälittävää! Niistä hän kehoittaa valittujaan eroamaan. (Lue jakeet Ilm. 18:4-5)

Jae 21: Yllättävää on millaisen kunnian Yeshua lupaa juuri tuon Laodikean kurjille jäsenille, jos he ottavat vaarin hänen kärsivällisyytensä sanoista, nöyrtyvät ja ryhdistäytyvät ja palaavat takaisin apostolisiin opetuksiin: Hän antaa vain VOITTAJILLE luvan istuutua kanssaan valtaistuimelleen, kuten hänkin taisteli ja VOITTI, saaden sen perusteella istuutua Isänsä valtaistuimelle!

Jae 22: Tämäkin Lähetyskirje päättyy kehotukseen kuunnella ja ottaa siitä vaarin!



Lyhyt yhteenveto Laodikean seurakunnasta
(§ = merkitys, + = plussat, - = miinukset) 
  
  Viittaa myös aikakauteen, joka alkoi 1948 - "Liberaalikirkko" – Sijaitsi Efesoksesta n. 150 km itään. Se oli vanha kaupunki aivan Kolossan vieressä ja oli kuuluisa mustista villakankaistaan, silmävoiteestaan, pankeistaan ja kauppahuoneistaan.
§ Valtiokirkot: luterilainen, katolinen, ortodoksinen, anglikaaninen kirkko jne.
§ Nimi tarkoittaa: "Ihmisten oikeudet, kansan valta"

   Plussat ja miinukset
+ (ei mitään)
- Ei kylmä eikä palava Hengessä (liberaali, apostolisen opin hylännyt, puoluepolitisoitunut)
- Rikkaus (rahan, vallan ja kunnian tavoittelu)
- Ylpeys (Raamatun pelastusopin rinnalle
 ja usein jopa sen yläpuolelle on korotettu ihmisjärki, koneäly, tiede ja evoluutio)
- Sokeus (on hylätty useat Raamatun perustotuudet ja toimitaan ilman Pyhän Hengen johtoa, koska häntä ei tunneta, eikä sen vuoksi voida totella)
- Vanhurskauden puute (siveettömyys, kevytmielisyys, nykyisin pidetyt rock-konsertit kirkoissa, pride-tapahtumiin osallistumiset ja Pyhän Ehtoollisen tarjoaminen homoille ja lesboille sekä kyseisten parien avioon siunaaminen ja/tai vihkiminen jne)

   Poikkeuksellisen ankarat nuhteet tälle seurakunnalle johtuivat myös siitä, että juuri tästä luopiokirkosta kehittyi apostolisia kristittyjä ja juutalaisia pimeällä keskiajalla vainonnut. Jatkossa se on vielä ankarammin vainoava Ilmestyskirjan luvuissa 17-18 mainittu SUURI BABYLON, maan porttojen ja kauhistusten äiti!

  Lisäksi on syytä mainita, että näiden samankaltaisten 7 seurakunnan ajat jatkuvat hengellisesti ja luonnollisesti eri puolilla maailmaa 1000-vuotisen rauhan aikakauden alkuun saakka, lukuun ottamatta tahratonta "Filadelfia-seurakuntaa" (joka koostuu aidoista valppaista uskovista monissa seurakunnissa maailmanlaajuisesti). Vain sen jäsenet otetaan pois ylöstempauksessa jo 7 vuotta ennen sitä.


Itsetutkiskelua

   Arvioikaamme kriittisesti paikallista seurakuntaamme ja itseämme yksilöinä, että onko siinä ja meissä yksilöinä samanlaisia moitteita? Kun mitä ilmeisimmin löydämme syitä moittimiseen, niin nöyrtykäämme ja tehkäämme parannusta seurakuntana ja yksilöinä, pyytäen johdatusta Pyhässä Hengessä, rukoillen halua ja voimaa ylhäältä!
  

§§§


Tämän kaiken saat, jos taistelet voittoon asti! 

  Kertauksen vuoksi listaan tähän kaikki ne valtavat lupaukset, jotka näiden seitsemän Vähä-Aasian seurakunnan valituille pyhille annettiin jos he kilvoittelisivat hyvän uskonkilvoituksen, niin sen seurauksena he voittaisivat itselleen seuraavat siunaukset ja hengelliset rikkaudet. Samat lupaukset koskevat myös meitä nykyajan kristittyjä pyhiä:

1) Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on (C) Elohimin paratiisissa.' (Ilm. 2:7) (C) G. Lamsan käännöksen mukaan jakeen 7 lopussa lukee: ”...joka on keskellä Elohimin paratiisia.” 

2) Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun (Tai seppeleen).  (Ilm. 2:10) 

3) Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.' (Ilm. 2:11) 

4) Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.' (Ilm. 2:17) 

5) Joka voittaa ja loppuun asti ottaa vaarin minun teoistani, sille minä annan vallan (I) hallita pakanoita,  (Ilm. 2:26) (I) G. Lamsan käännöksen jakeen 26 lopussa ”...hänelle tulen antamaan vallan ylitse kansojen...” 

6) Ja minä annan hänelle aamutähden.  (Ilm. 2:28)

7) He saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset. (Ilm. 3:4) 

8) Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeään elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä. (Ilm. 3:5) 

9) Minä Olen avannut sinun eteesi oven, eikä kukaan voi sitä sulkea. Tosin sinun voimasi on vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt. (Ilm. 3:8) 

10) Minä annan sinulle Saatanan synagogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valehtelevat. Minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan. (Ilm. 3:9) 

11) Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat. (Ilm. 3:10) /// Viitannee viisaiden neitsyeiden ylösottoon /// 

12) Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Elohimini Temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos. (Ilm. 3:12a) 

13) Minä kirjoitan häneen Elohimini nimen ja Elohimini kaupungin nimen, sen Uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Elohimini luota, ja oman uuden nimeni. (Ilm. 3:12b) 

14) Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. (Ilm. 3:20b) 

15) Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istuutunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. (Ilm. 3:21) 

§§§


   Me voimme voittaa tämän hengellisen taistelumme vain siten, että vaellamme Adonai Yeshuan yhteydessä ja toteutamme elämässämme Bysantin UT:n käännöksen ohjetta: (Room. 8:1)
"Nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka ovat HaMashiach Yeshuassa, niille, jotka eivät vaella lihan mukaan vaan Hengen!" 


  Ole ystävällinen ja k
erro millaisia ajatuksia tämä kirjoitukseni herätti sinussa?


Aiheeseen sopivia lauluja

En yksin uskalla

Syvyydestä huudan

Kulta Kaupunki

Suo Herra mulle
https://www.youtube.com/watch?v=MKHOMxsSgrY

Täällä kuljen niin kuin vieras
https://www.youtube.com/watch?v=BG9u1nSiWLg


PS. Ensi Sapatiksi laadin tutkielman aiheesta:
"Syntinen vai vanhurskas?"



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024