Pohdintaa Sapattina 15.12.2023




Johdanto
  
  ”Ilmestyskirjan sisältämät kirjeet seurakunnille”
Ilmestyskirjan luvut 2-3 sisältävät lähetyskirjeet apostoli Johanneksen aikaisille Vähä-Aasian 7:lle seurakunnalle. Raamattu on kuitenkin ajankohtainen kaikkina aikoina ja noilla kirjeillä on ollut ainakin kaksi eri merkitystä eri aikakausina. Johanneksen ilmestys on profeetallis/apokalyptinen kirja ja sen takia mielestäni kirjeet kertovat myös kristillisten seurakuntien kehitysvaiheista, menneisyydessä, nykyisyydessä ja jopa edessämme siintävän 1000-vuotisen rauhanajan loppuun asti.

  Tarkastellessamme seurakuntia Johanneksen aikana ja sen jälkeen sekä sitä, miten paikkakunnat oli nimetty, niin kaikki se kertoo meille siitä, että Elohim on kaiken hienosti suunnitellut.

  Kirjeiden sisältö vastaa niitä olosuhteita, mitkä olivat Johanneksen aikana näissä seitsemässä seurakunnassa, samoin myös niitä kehitysvaiheita, kuten luopumusta ja apostolisiin opetuksiin palaamista, mitä on esiintynyt historian aikana kristinuskoa tunnustavissa lukuisissa herätysliikkeissä ja niiden itsenäisissä paikallisseurakunnissa.

  
Aiheen käsittelyä
  
Tänään tutkimme Ilmestyskirjan lukua 3 ja vain sen alussa mainittua lähetyskirjettä Sardeksen seurakunnalle. 




Kirje Sardeksen seurakunnalle, jakeet 1-6

>>1. "Ja Sardeksen seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on ne Elohimin seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä:

Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut. 2. Herää valvomaan ja vahvista jäljelle jääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Elohimini edessä. 3. Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen. 


4. Kuitenkin on sinulla Sardeksessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ja he saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset. 

5. Joka voittaa, se näin puetaan valkoisiin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeään elämän kirjasta. Minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä. 6. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"<<


Jakeet 1-2: Adonai Yeshua esittäytyy arvovaltaisesti Elohimin seitsemän Hengen omaavana, jolla on hallussaan ne seitsemän tähteä eli kunkin seurakunnan enkeli eli sanansaattaja eli paimen eli srk:n johtaja. Hänen lausuntonsa Sardeksen hengellisestä tilasta oli murskaava! Hänen mittapuulla mitattuna seurakunta oli hengellisesti kuollut. Jakeen 2 mukaan seurakunnan johtajan pitää herätä valvomaan ja vahvistamaan vielä elossa olevia, jotka ovat kuolemaisillaan, sillä seurakunnan johtajan teot eivät olleet täydellisiä Elohimin edessä.

- Nykyaikana hengellinen taso on valtaosassa kristillisiä seurakuntia aivan samanlainen. Valtakirkot ovat jatkuvasti ja yhä enenevässä määrin luopuneet ’valosta ja suolasta’, mitä niiden pitäisi sisältää, jotta pimeydessä vaeltavat löytäisivät tien pelastukseen ja synninharjoittajat kääntyisivät syntien anteeksiantajan puoleen tehden parannuksen. Reilu valtaosa nykypaimenista on hylännyt seuraavan Raamatun opetuksen: Apt. 11:18 
Tämän kuultuaan he rauhoittuivat ja ylistivät Elohimia sanoen: "Niin on siis Elohim pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi."

Jakeet 3-4: Yeshua muistuttaa seurakunnan johtajaa siitä, mitä hän oli kuullut ja mitä hänelle oli uskottu srk:n rakentamiseksi ja kehottaa tätä tekemään parannuksen sen uhalla, että muutoin hän tulee yllättäen rankaisemaan tätä! Erityistä on se, että uhkaus kohdistuu nimenomaan srk:n johtajaan, eikä itse srk:an! Kurituksena saattaisi olla srk:n johtajan vaihto. Jakeen 4 mukaan Sardeksessa oli silti muutamia harvoja ’nimiä’ eli pyhiä, jotka eivät olleet tahranneet vaatteitaan. He olivat pyhittäytyneet ja hyljänneet syntielämän. Muut olivat mielistyneet, mikä minkin synnin harjoittamiseen ja kokeneet hengellisen kuoleman. Heissä toteutui Juudaksen varoitus: 1:12 

>>He likapilkkuina teidän rakkausaterioillanne julkeasti kemuilevat ja itseään kestitsevät. He ovat vedettömiä, tuulten ajeltavia pilviä, paljaita, syksyisiä puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita, juurineen maasta reväistyjä,..<<

- Tuo sanonta ’kahdesti kuolleita’ viittaa siihen, että he tosin olivat olleet aidosti uskossa, mutta sitten luopuneet ja tulleet voitetuiksi synnillisille himoille, koska eivät olleet valvoneet tilaansa voidakseen säilyä pyhinä ja puhtaina. He kävivät ehkä säännöllisesti seurakunnassa luullen sen olevan heille pelastuksen vakuus! Samoin ajattelevat monet nykykristitytkin, mutta tulevat kauhistumaan viimeisellä tuomiolla todellista tilaansa, elleivät ajoissa käänny ja tee parannusta synneistään!

Jakeet 5-6: Yeshua kehottaa vielä hengellisesti elossa olevia kilvoittelemaan edelleen, jotta he VOITTAISIVAT ja saavuttaisivat lopulta pelastuksen ja saisivat pukeutua valkoisiin vaatteisiin eli pyhien lahjavanhurskauteen ja että heidän nimensä säilyisivät taivaassa kirjoitetussa Elämän kirjassa, johon Yeshua viittasi jakeessa Luuk. 10:20  

>>Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa.<<

Jakeessa 6 Yeshua kehottaa tätäkin seurakuntaa kuuntelemaan ja tottelemaan Pyhän Hengen kautta annettua kehotusta kaikille seurakunnille silloin ja profetaalisesti myös nykyisin.


Lyhyt yhteenveto Sardeksen seurakunnasta

(§ = merkitys, + = plussat, - = miinukset) Kts. karttaa!


  Viittaa myös srk-aikaan 1517 - 1750 "Uskonpuhdistus" – Sijaitsi Efesosta n. 80 km koilliseen ja se oli ollut vanhan Lyydian kuningaskunnan pääkaupunki, eräs aikansa suurkaupungeista, mutta tuohon aikaan se oli varsin mitätön.
§ Sardes tarkoittaa: ”Ilon ruhtinas”, ”Pelastuneet” ja ”Ulos tulleet”
+ Vain muutamia arvollisia, joilta ei vaadittu mitään enempää kuin säilyttämään sydämensä puhtaana.
- Kuolemaisillaan ja nukuksissa / - Epätäydelliset teot / - Muotokristillisyys

  Entinen roomalaiskatolinen munkki, Martin Luther naulasi 95 teesiään Wittenbergin kirkon oveen vuonna 1517. Se oli selkein irtiotto roomalaiskatolisen paavikirkon opin mädännäisyydestä. Hänen katsotaan olleen yksi merkittävimmistä uskonpuhdistuksen välikappaleista 1500-luvulla. Siitä alkoi uskonpuhdistuksen aika. Sen arvokkain seuraus oli Raamattujen kääntäminen kansojen äidinkielille ja lopulta täällä Suomessa kaikkien saataville! Englannissa teologi John Wycliffe oli kääntänyt Raamatun
 jo tätä ennen 1300-luvun lopulla Latinasta Keski-Englanniksi (Middle English).


Itsetutkistelua

  Pohtikaamme paikallisseurakuntaamme ja itseämme yksilönä, että löytyykö siitä ja meistä yksilöinä vastaavia kiitoksen ja/tai moitteen aiheita? Jos löydämme vastaavia tai muita moitteenaiheita, niin nöyrtykäämme tekemään parannusta seurakuntana ja yksilönä pyytäen siihen Pyhässä Hengessä rukoillen halua ja voimaa korkeudesta!



Aiheeseen sopivia lauluja

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024