Pohdintaa Sapattina 26.5.2023

 
Pyhän Hengen merkitys pelastuksessamme

- Ilman vedestä ja Pyhästä Hengestä syntymistä emme voi nähdä taivasten
 kuningaskuntaa, emmekä päästä sinne sisälle
. Tämä selviää viime Sapatiksi
 laatimastani tutkielmasta. Viittaan nyt vain lyhyesti Nikodemoksen ja
Adonai Yeshuan väliseen keskusteluun, josta ilmeni tuo edellä mainittu
 välttämättömyys pelastuksemme suhteen. Jakeet
Joh. 3:3-8



Mistä tiedän, saaneeni Pyhän Hengen lahjan?

-  Tämä kysymys askarrutti 1900-luvun alussa monen Pyhän Hengen voimaa janoavan kristityn mieltä USA:ssa, Intiassa ja muuallakin maailmassa. He huomasivat Raamatun opetuksista lupauksen, että Elohim on vuodattava viimeisinä päivinä Pyhän Henkensä kaiken lihan eli koko ihmiskunnan ylle.

-  Käytän lähteenä suomenkieliseen Sapattiajan pohdintaan ensisijaisesti raamatunkäännöstä RK2012 ja englanninkieliseen pohdintaan KJV:tä eli King James versiota vuodelta 1611 ja CJB (Complete Jewish Bible).
(Lue
Jooel 3:1-5 ja Apt. 2:17) Viimeksi mainitun jakeen mukaan me elämme edelleen Raamatun aikakäsityksen mukaisia "viimeisiä päiviä", joten tuo lupaus on yhä voimassa.
On välttämättömän tärkeää olla osallinen Pyhän Hengen lahjasta.



-  Siksi hekin alkoivat aiempaa enemmän tutkia Raamattua, että onko siellä jotain selvää merkkiä Pyhän Hengen lahjan saamisesta? He tekivät yllättävän löydön, mikä oli ollut kateissa lähes 1900 vuotta! Uskon Adonai Yeshuan auttaneen heitä sen löytämisessä siksi, että he olivat vilpittömiä ja asialleen pyhittäytyneitä kristittyjä, jotka rukouksin ja paastoin etsivät Totuutta.



Lupaus Pyhän Hengen lahjasta

-  Kun luemme Apostolien teoista kaikki ne tapaukset, joissa Pyhän Hengen lahja annettiin uskoon tulleille, niin huomaamme seuraavan etenemisjärjestyksen:

a) Ihmisille julistettiin parannuksen teon välttämättömyyttä eli heidän oli tehtävä parannus syntielämästä ja tunnustettava syntinsä. Lue jakeet Apt. 2:36-39
Raamattu - Apostolien teot 2:36-41 - Koivuniemen Raamattuhaku ja Nettiraamattu (koivuniemi.com)

- Huomaat jakeista 36 ja 37, että kyse on siitä mitä syntinen voi ja mitä hänen pitää itse tehdä voidakseen pelastua.

- Vastauksen siihen löydät jakeista Apt. 38-39, mutta valitettavasti kaikissa suomen kielisissä raamatunkäännöksissä käytetään kreikkalaisperäisiä nimiä Vapahtajastamme, ikään kuin hän olisi ollut kreikkalainen! Siksi kopioin alle kyseiset jakeet ja korjaan nuo erisnimet alkuperäisiksi, sillä Pietari puhui jakeissa israelilaisille ja käytti puhekielenä hebreaa. 

>>38. 
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Yeshua HaMashiach nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Yehowah, meidän Elohimimme, kutsuu."<<

- Ei ole ihme, että "Suomen Siionissa" on niin paljon eksytty alkuperäisestä Pelastussanomasta  roomalaiskatolisen kirkon sakramentteihin sisältäen 
sylivauvakasteen 'Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen'. Kuten huomaat edellisistä jakeista ja kolmesta muustakin kohtaa Apostolien teoista, ei ketään sen opetuksen mukaan kastettu 'Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!

- Huomaat myös jakeesta 38, että parannuksen teko on uskovien upotuskasteen ehtona ja siksi sylivauvakaste on harhaoppia, koska miten voitaisiin todeta, että sellainen pienokainen on todella tehnyt vaadittavan parannuksen? Parannuksen teko on aina henkilökohtainen asia, jota ei kukaan voi tehdä sinun puolestasi. Samoin vesikaste on henkilökohtainen. 

- Onko sylivauva syntinen? On, sillä hänessä asuu perisynti, koska hänet on
 siitetty synnissä ja hän on syntynyt syntiinlangenneeseen ihmissukuun. Sanoohan Tanakh ja UT: "Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Elohimin kirkkautta vailla."
- Tanakh ilmaisee asian näin: Ps. 51:7 (CJB = Complete Jewish Bible)

>>
Totta, olen syntynyt syyllisenä, olin syntinen siitä hetkestä lähtien, kun sikisin äitini kohdussa.<< Näin oli kuningas Daavidin laita ja samoin on myös meidän Aadamin jälkeläisten kohdalla, pois lukien Adonai Yeshua, joka sikisi Pyhästä Hengestä neitsyt Miryamin kohdussa ilman, että syntiinlangennut mies (liha ja veri) olisi siittänyt hänet.
- UT ilmaisee asian näin: Room. 3:23
>>
 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Elohimin kirkkautta vailla<<

- Myös se seikka ilmenee jakeesta 38, että kun kastetaan nimenomaan Yeshua HaMashiach nimeen, on sen seurauksena annettu lupaus Pyhästä Hengestä. Muulla tavoin menettelemisestä ei tuota lupausta ole annettu!
Tästä syystä monet muulla tavoin 'muka Henkikasteen ja Hengen täyteyden saaneet' ovat harhassa ja heissä voi vaikuttaa 'valkeuden enkeliksi' tekeytyvä Paholaisen henki. Hän osaa kyllä näytellä lempeää ja rakastettavaa.

- Myös jakeesta Ap.t. 2:41 selviää se, että vain ne ihmiset, jotka ottivat Sanoman vastaan, kastettiin. Se siis edellytti julistetun sanoman sisällön ymmärtämistä ja myöskään siksi sylivauvat eivät voineet tulla kyseeseen! 


Mikä oli merkkinä Pyhästä Hengestä?

- Kyseessä oli vierain kielin puhumisen lahja ja perustelen sen seuraavassa.

- Luemme nyt ne kohdat aikajärjestyksessä, joissa mainitaan mitä tapahtui silloin, kun pelastussanoman vastaanottaneet ensi kertaa täyttyivät Pyhällä Hengellä eli kun he saivat Pyhän Hengen lahjan:

a) Ensin koskien apostoleja helluntaina, heitä, jotka olivat kukin jo tehneet parannuksen ja jo käyneet uskovien upotuskasteella. Ap.t. 2:2-4

>>2. 
Yhtäkkiä tuli taivaasta humaus, niin kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko huoneen, jossa he istuivat. 
3. He näkivät ikään kuin tulisia kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat heidän itse kunkin päälle, 4. ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.<<

- Huomaamme näitä seuraavista jakeista, että apostolit puhuivat paikalla olleille, silloisesta Euroopasta tulleille israelilaisille näiden omaa äidinkieltä. Selvää on se, että 
apostolit eivät itse ymmärtäneet sen sanoman sisältöä *), jota Pyhä Henki heidän suunsa kautta julisti, koska enin osa apostoleista oli koulua käymättömiä tavallisia israelilaisia. 
*) Poikkeuksena he, 
jotka saivat samalla kielten selittämisen armolahjan.

- Tässä oli tarkemmin sanoen kyse 
profetoimisesta vierain kielin, sillä tavallinen vierain kielin puhumisen lahja vaatii jonkun myös selittämään sen sisällön. Tämä ilmenee seuraavista jakeista 1. Kor. 14:2

Katso myös kohtia d) ja e) alla.

>>Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Elohimille. Häntä ei ymmärrä kukaan (ihminen), sillä hän puhuu salaisuuksia Hengessä.<<

- - -
  
  Välihuomautus: Lukija voi ihmetellä, että miksi jakeissa Ap.t. 2:38-39 ja sen jälkeisissä jakeissa ei mainita vierain kielin puhumisen armolahjaa? Se johtuu siitä, että vieraat kielet ovat merkkinä vain niille, jotka eivät usko, mutta tuossa tapauksessa ja jakeissa Ap.t. 2:2-4 oli kyse niistä, jotka uskoivat ja tunsivat hyvin Pyhät Kirjoitukset. Lue jae 1. Kor. 14:22.

>>
Kielet eivät siis ole merkki uskoville vaan niille, jotka eivät usko. Profetoiminen taas ei ole merkki niille, jotka eivät usko, vaan uskoville.<<

- - -

b) Jakeista Ap.t. 8:14-21 ilmenee se, että noita Simon näki, että niille, jotka oli jo aiemmin kastettu vedessä upottamalla Yeshua HaMashiach nimeen, annettiin Pyhä Henki vasta apostolien laittaessa kätensä heidän päälleen. Herää kysymys, mistä Simon näki että niin tapahtui? Useimmat karismaattiset raamatuntutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että he alkoivat puhua vierain kielin ja profetoida. Tämän osaltaan vahvistavat myös kohdat d) ja e) alla. 

c) Jakeissa Apt. 8:26-40 tapaamme Filippoksen, joka oli julistamassa pelastussanomaa Etiopian kuningattaren Kandaken mahtavalle hoviherralle, joka oli eunukki. Upotuskasteen saamisen ehdoksi mainitaan se, että hoviherran piti ensin uskoa sydämessään, että Yeshua HaMashiach on Elohimin Poika. Siksi hän tunnusti ensin uskonsa ja sai sitten kasteen. Tässä yhteydessä mainitaan vain, että hoviherra jatkoi matkaansa iloiten. Silti on johdonmukaista, että hän myös puhui vierain kielin. Siihen viittavat myös kohdat d) ja e) alla.

d) Jakeet Ap.t. 10:44-48. Pietarin julistaessa sadanpäällikkö Korneliukselle pelastussanomaa, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle jotka olivat kuulemassa. Luemme nuo jakeet.

>>
44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. 
45. Kaikki ne uskovat, jotka olivat ympärileikattuja ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoiden päälle, 46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Elohimia. Silloin Pietari vastasi: 47. "Ei kai kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?48. Ja hän käski kastaa heidät Yeshua HaMashiach nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.<<

- Tässä on ensimmäinen kohta ja selkeä kuvaus siitä, mitä tapahtui silloin, kun pakanataustaiset roomalaiset saivat ensi kertaa täyttyä Pyhällä Hengellä. He puhuivat vierain kielin ja ylistivät Elohimia.

- Erittäin mielenkiintoista on se, että jakeessa 47 Pietari kertoo myös israelilaisten saaneen Pyhän Hengen samalla tavalla kuin nämä pakanat! Siis merkkinä Pyhän Hengen lahjasta oli israelilaisille ja pakanoille se, että he puhuivat vierain kielin ja ylistivät Elohimia!

- Tuo tapaus oli siksi hieman nurinkurinen, että ensin tapahtui Pyhän Hengen vuodatus ja vasta sen jälkeen tuon lahjan saaneet välittömästi kastettiin upotuskasteessa Yeshua HaMashiach nimeen. Syynä oli se, ettei Pietari uskonut siihen mennessä, että Pyhän Hengen lahja oli tarkoitettu myös pelastukseen valituille pakanoille!
 Oikea järjestys löytyy Vapahtajamme Adonai Yeshuan opetuksesta: Mark. 16:16

>>Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan (kadotukseen) *).<<  *) Sana 'kadotukseen' puuttuu kreikk. Textus Receptus lähdetekstistä, KJV:stä ja CJB:stä. Se on virheellinen lisäys.

Vaikka YHWH Elohim
 joskus poikkeaa pelastustyössään normaalista aikajärjestyksestä, niin sen perusteella siitä ei pidä tehdä normaalia ja yleistä käytäntöä!

e) Jakeissa Ap.t. 19:1-6 löydämme Paavalin Efesoksessa julistamassa pelastussanomaa opetuslapsille. Yhteydestä ei ilmene olivatko he pakanataustaisia vai israelilaisia. Oletan heidän olleen israelilaisia siksi, että jakeen 3 mukaan heidät oli aiemmin kastettu Johanneksen kasteella eli parannuksen kasteella veteen upottamalla. Luemme nuo jakeet.

>>
1. Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. 
2. ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" He vastasivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on." 3. Hän kysyi: "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella." 4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella ja kehoitti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, nimittäin Yeshua'an." 5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Adonai Yeshuan nimeen. 6. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli Pyhä Henki heidän päälleen ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.<<

- Jos et ole saanut Pyhän Hengen lahjaa tällä tavoin, että vieraat kielet tai profetoiminen ja Elohimin ylistys on seurannut tapahtumaa välittömästi, niin on ilmeistä, ettet ole saanut vielä lainkaan Pyhän Hengen lahjaa! Olet saanut kokea kenties ihmeellisiä Pyhän Hengen kosketuksia sisimmässäsi, mutta Hän ei ole vielä persoonallisesti tullut sinuun asumaan! 

- Jokainen aidosti Pyhän Hengen lahjan saanut tietää Hänet saaneensa. Hänen ei tarvitse kysellä keneltäkään, että onko hän sen kokenut, sillä kun Pyhä Henki tulee ihmisen sydämeen tapahtuu samoin kuin, että kirkas valo syttyy pimeään sydämen huoneeseen ja tuntuu aivan siltä että yliluonnollinen rakkaus ottaa hänet syleilyynsä ja hän suorastaan hurmioituu **) onnesta, johtuen YHWH Elohimin rakkaudesta!
**) VT:n aikanakin Pyhällä Hengellä täyttyneet joutuivat hurmokseen.


Seuraava kehotus on vain Suomessa asuville ja tänne tuleville

- Jos et ole vielä saanut täyttyä Pyhällä Hengellä, niin ilmoittaudu TÄNÄÄN uskovien upotuskasteelle. Teen aina ennen kastamista henkilökohtaisen haastattelun ja kerron mistä on kyse. Kastan kaikki kasteelle oikeutetut ja sen merkityksen ymmärtävät upottamalla veteen Yeshua HaMashiach nimeen. Sen jälkeen lasken hänen ylleen noin 3500 vuotta vanhan papillisen siunauksen
(Birkat Cohanim) ja lausun sen hebreaksi. Jos ilmoittaudut, niin laita otsikoksi: ILMOITTAUTUMINEN, anna nimesi, kerro paikkakuntasi ja yhteystietosi. Noin viikon kuluessa otan sinuun yhteyttä.

- Yhteystietoni on tässä: leifp@meiliboxi.fi
(Ilmoittautuminen voi tapahtua vain sähköpostitse)

- - -

- Vierain kielin puhumista
 vähättelevien mielestä ainoa kristittyjen tuntomerkki on se, että he rakastavat toinen toistaan. Se on toki tärkeä tuntomerkki, mutta se seuraa yleensä vasta myöhemmässä vaiheessa, kun kristitty saa kasvaa armossa ja Vapahtajansa tuntemisessa.

- Keskityin tutkielmassani siihen, millaisia tuntomerkkejä esiintyi 
juuri siinä yhteydessä ja sillä hetkellä, kun UT:ssa mainitaan uskoon tulleen saaneen Pyhän Hengen. 

- Sain itse vastaanottaa vierain kielin puhumisen armolahjan juuri sinä iltana 31.8.1972 klo 21, ja myös ensi kertaa sain täyttyä Pyhällä Hengellä. Olin sitä ennen saanut kokea suuria ja ihmeellisiä Pyhän Hengen kosketuksia ja yliluonnollista johdatusta. Olin tehnyt myös todellisen parannuksen ja käynyt uskovien upotuskasteella. Sain lisäksi kaksi muuta armolahjaa samassa yhteydessä ja myöhemmin vielä neljännen. Nuo kaikki armolahjat ovat hengellisiä työkaluja pelastussanoman levittämiseen.

- Huomasin Stadin Vartiokylän Jeesus-talolla toimiessani, että kaikki puhuivat vierain kielin siinä yhteydessä, kun he saivat ensi kertaa täyttyä Pyhällä Hengellä, mutta kaikille tuo lahja ei jäänyt pysyväksi. Se oli siis merkkinä Pyhän Hengen lahjan saamisesta. Lähes kaikille se silti jäi pysyväksi lahjaksi. Syynä siihen oli se, että kielillä puhuva rakentaa itseään. Meidän kristittyjen tulee ensin itse 
tulla sisäisesti rakennetuiksi voidaksemme rakentaa muita! Katuevankelioimiseen se on välttämätön!

- - -

- Minuun teki suuren vaikutuksen vuoden 1980 paikkeilla John and Elisabeth Sherrill'in yhdessä laatima kirja "He puhuvat uusin kielin" (Englanniksi "They Speak Other Tongues"). 

- Kirja on käännetty myös suomeksi. edellä mainitulla nimellä. Kyse on episkopaalipapista, joka meni uskovien upotuskasteelle ja sai vierain kielin puhumisen lahjan. Hän opasti seurakuntalaisiaan samaan ja sai aikaan sen, että monet saivat samoin merkein tuon lahjan! Herätysliikkeen johto ei pitänyt siitä, vaan siirsi miehen USA:ssa jonnekin pienemmälle paikkakunnalle.

- Myös siellä syttyi Pyhän Hengen tuli! Herätysliikkeen johto siirsi papin yhä uudelleen ja uudelleen muille paikkakunnille. Sen seurauksena Pyhän Hengen tuli levisi noin 20 vuoden aikana
 lopulta kymmeniin eri seurakuntiin, joissa tuo "heittopussi" pappi sai palvella rakasta Vapahtajaansa. Hän säilytti Pyhän Hengen voitelun siten, että hän käytti vierain kielin puhumisen armolahjaa ahkerasti rukoillen päivittäin pitkiä aikoja.

- Tässä hakuohje kyseiseen englannin kieliseen kirjaan:
https://www.amazon.com/They-Speak-Other-Tongues-Sherrill/dp/0800793595

- Tässä hakuohje kyseiseen suomenkieliseen kirjaan (nettidivari) :
https://www.kkjk.fi/product/he-puhuvat-uusilla-kielilla-john-l-sherrill

- Siksi juuri tuo vierain kielin puhumisen armolahja on erittäin ratkaiseva aidon herätyksen synnyttämiseen ja levittämiseen! Paavali oli tästä oiva esimerkki. Hän sanoi puhuvansa vierain kielin enemmän kuin kukaan muu!

- - -


Yleistä Pyhän Hengen armolahjoista

Lisää Pyhän Hengen armolahjoista löydämme esim. luvuista 1. Kor. 12-14. Vierain kielin puhuminen on yksi 9:stä Pyhän Hengen armolahjasta, joista 9 on lueteltu jakeissa 1. Kor. 12:8-10. Myös moninaisia armoituksia on UT:ssa mainittu, kuten esim. avustaa, hallita ja kantaa Hengen hedelmää.

- Noille 9:lle armolahjalle on ominaista se, että ne toimivat raittiisti ja rakentavasti silloin, jos niitä käyttävä on täysin agape rakkauden valtaamana, täyttynyt Pyhällä Hengellä ja toimii kuuliaisena Pyhän Hengen johdossa, jolloin ajoitus ja kohde ovat oikeita.


- Muita armolahjoja ovat ikuinen pyhien perintöosa taivaan kaupungissa eli Uudessa Jerusalemissa, mutta sinne saamme muuttaa vasta ajallaan.

- Erittäin suuri armolahja on, että 
saamme kirkastusruumiin ajasta ikuisuuteen siirryttyämme. Se on verhottu vanhurskasten valkoisella, valoa hohtavalla liinavaatteella. Se on ikuinen ja kuolematon, jossa on täydelliset hengen aistit ilman rajoitteita. Silloin näemme rakkaan taivaallisen Isämme Yehowah Elohimin ja Vapahtajamme Yeshuan sekä Pyhän Hengen kasvoista kasvoihin! Mikä ihana päivä!

- Pyhän Hengen ja samalla Yehowah Elohimin antamista 
armolahjoista suurin on ikuinen elämä Yeshua HaMashiach'ssa, Adonaissa! Ilman tätä armolahjaa ei millään muulla armolahjalla olisi mitään iäisyysarvoa meille. Room. 6:22-23.

>>
22. Mutta nyt, kun te olette synnistä vapautettuja ja teistä on tullut Elohimin palvelijoita, teidän hedelmänne on pyhitys, ja sen loppu on ikuinen elämä. 
23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Elohimin armolahja on ikuinen elämä HaMashiach Yeshua'ssa, Adonai'ssa.<<


Lopuksi kolme aiheeseen sopivaa laulua.

Saapui Lohduttaja

Kosketa minua, Henki

Pyhä Henki Jumalan Henki

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohdintaa Sapattina 12.7.2024

Tutkielma Sapattina 3.2.2023

Pohdintaa sapattina, 16.8.2024