Pohdintaa Sapattina 21.2.2025
Raamatunkohtia Pyhän Hengen ulkoisesta olemuksesta
Matt. 3:16-17 Tämä tapahtui heti Adonai Yeshuan kasteen ottamisen jälkeen Jordanilla.
>>16 Kun Yeshua oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Elohimin Hengen tulevan alas niin kuin kyyhkynen ja laskeutuvan hänen päälleen. 17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".<< Tätä täydentää jae: Matt.12:18
>>16 Kun Yeshua oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Elohimin Hengen tulevan alas niin kuin kyyhkynen ja laskeutuvan hänen päälleen. 17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".<< Tätä täydentää jae: Matt.12:18
>>"Katso, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä panen Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille.<<
Ilm. 1:4-6 Näistä jakeista käy ilmi erikseen mainitut eri persoonat: Isä, Poika ja Pyhä Henki
>>4 Johannes seitsemälle Aasian seurakunnalle: Armo teille ja rauha häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä, 5 ja Yeshua Mashiach'lta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellään 6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Elohimilleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja ikuisesti! Amen.<<
Ilm. 4:5 Kuten edellinen lainaus kertoo, ovat ne seitsemän tulisoihtua valtaistuimen edessä.
>>Valtaistuimesta lähti salamoita, ääniä ja ukkosen jylinää, ja sen edessä paloi seitsemän tulisoihtua, jotka ovat ne Elohimin seitsemän Henkeä.<<
Ilm. 5:6 Nuo seitsemän Elohimin Henkeä olivat ja yhä ovat HaMashiach Yeshuassa.
>>Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa. Se oli ikään kuin teurastettu ja sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää - ne Elohimin seitsemän henkeä, jotka on lähetty kaikkialle maailmaan.<<
Pojan antama todistus Isänsä persoonasta
Kolminaisuusopissa väitetään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen olevan yksi ja sama persoona ja että he yhdessä muodostavat yhden ainoan Elohimin. Poika opetti maan päällä vaeltaessaan meille toisin Ylimmäispapillisessa rukouksessa, jossa hän rukoili Isää. Lainaan siitä jakeet: Joh. 17:3-6
>>3 Mutta tämä on ikuinen elämä, että he tuntevat sinut, joka olet ainoa tosi Elohim, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Yeshua Mashiach'n. 4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni. 5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut luonasi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun luonasi, ennen kuin maailmaa olikaan. 6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.<<
Milloin kolminaisuusoppi sepitettiin?
Lyhyt katsaus tuon opin historiaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
>>Sana kolminaisuus (kreik. trias) esiintyy ensimmäisen kerran Theofilos Antiokialaisen kirjoituksissa vuonna 180 muodossa ”Jumalan Kolminaisuus: Jumala, hänen Sanansa ja hänen Viisautensa”. Latinaksi kolminaisuus (trinitas) esiintyy ensimmäisen kerran Tertullianuksen (n. –220) kirjoituksissa. 200-luvulla termi vakiintuu kristilliseen kielenkäyttöön.<<
Myöhemmin Kolminaisuuden kolmas osa, 'viisaus', korvattiin Pyhän Hengen opetuksella, ja tämä käy ilmi niin kutsutusta Athanasioksen uskontunnustuksesta. Athanasioksen uskontunnustus on peräisin varhaiskeskiajalta - 400-luvulta - ja se on nimetty virheellisesti piispa Athanasioksen (295–373), muinaisen kirkon opettajan ja Aleksandrian piispan mukaan.*)
*) Lue: https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
>>Iso Suomalainen Tietosanakirja sanoo: ”Varsinaista kolminaisuusoppia ei ole raamatussa. Kolminaisuusdogmin kehittäminen suoritettiin pääasiallisesti loppuun 300-luvulla. Länsimailla se valettiin Athanasioksen tunnustuksen kaavoihin.”<<
Perustelu on ovelasti harhaanjohtava käytettäessä sanaa 'varsinaista', sillä Raamattu ei opeta 'minkäänlaista' kolminaisuusoppia, vaan se on sepitelmää ja harhaoppia!
>>Keisari Konstantinus Suuren kokoon kutsumassa Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325, johon osallistui yli 220 piispaa päästiin yhteisymmärrykseen siitä, että Isän ja Pojan olemus on yhteinen. Poika ei ole Isää alempi tai hänestä erillään oleva jumalallinen sanansaattaja, vaan he yhdessä ja samalla myös erillään edustavat yhden Jumalan yhtäaikaista transsendenssia ja immanenssia.<<
Tuo perustelu sotii selvästi Adonai Yeshuan opetusta vastaan Isästä Joh. 17:3-6.
>>Kolminaisuusopin vastustajien mielestä Raamattu ei tue ajatusta kolminaisuudesta (Joh. 14:28, KR-38; Mark. 13:32, KR-38; 1.Kor. 8:6, KR-38; 1. Kor. 15:27–28, KR-92). Isän ja Pojan yhteys on heidän mukaansa verrattavissa seurakunnan hengelliseen yhteyteen, koska ilmaisu on alkukielessä sama, kuin esimerkiksi: ”Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; ...” (1. Kor. 3:6–8, KR-38). Myös niin sanottu korotuskristologinen käsitys siitä, että Jeesuksesta tuli Herra ja Kristus vasta ylösnousemuksessa, asettaa kysymyksiä Nikealais-konstinopolilaisen uskontunnustuksen mukaiselle kolminaisuusopille (ks. Room. 1:3-4).<<
Noilla jakeilla osoitetaan selvästi se, että alkukielen sanoja on mielivaltaisesti ja ilmeisen tarkoitushakuisesti siteerattu, jotta ihmisten sepittämä oppi kolminaisuudesta saisi ikään kuin uskottavamman sisällön!
Tällä tavoin ymmärrän lähetyskäskyn
Nykyisissä raamatunkäännöksissä on lähetyskäskyn yhteydessä vain yksi ainoa maininta siitä, mihin nimeen uskoon tulleet pitää kastaa, vaikka jakeiden Mark. 16:15-16 mukaan kaste on uskon lisäksi mainittu toisena ehtona sielun pelastukselle*). Kyseessä on jae Matt. 28:19, jossa viitataan yhteen nimeen, mutta sen oikeellisuus on muun UT:n opetuksen valossa perustellusti kyseenalainen, koska se on selvästi ristiriidassa lukuisten UT:n jakeiden kanssa**). Lue esim. Ap.t. 2:38, 4:10-12, 8:16, 10:48 ja 19:5.
*) Käsittelen kohtaa Mark. 16:15-16 myöhemmin, kohdassa B).
**) Käsittelen jakeita Ap.t. 2:38 ja 4:10-12 ja 10:48 myöhemmin, kohdan B) lopussa.
A) Myös juutalaissyntyinen Complete Jewish Biblen kääntäjä David H. Stern ihmettelee käsitettä trinitarismi ja mainitsee teoksessaan Jewish New Testament Commentary aiheesta seuraavaa:
- Sana Triniti ei esiinny Raamatussa lainkaan ja on vieras käsite juutalaiselle ajattelutavalle. Siksi eräät juutalaiset käyttävät sen sijaan sanaa Triunity (kolmiyhteys), koska Isä ja Poika ja Pyhä Henki toimivat yhdessä! (Oma huomautus: Ei myöskään sana Triunity esiinny Raamatussa)
- Jakeessa Matt. 28:19 on käsky kastaa "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". David esittää sen johdosta aiheelliset kysymykset: Mikä on tuo (yksikössä oleva) nimi? Onko se jakeissa Ap.t. 2:38 ja 8:16 kasteessa käytetty nimi?
(Oma huomautus: Jakeessa Ap.t. 2:38 apostoli Pietari kastoi Yeshua HaMashiach nimeen ja jakeessa Ap.t. 8:16 mainitaan että uskoon tulleet oli kastettu Adonai Yeshua nimeen.)
- Tästä nimiongelmasta johtuen David on kääntänyt jakeen Matt. 28:19 seuraavasti:
>>Therefore, go and make people from all nations into talmidim, immersing them into the reality of the Father, the Son and the Ruach HaKodesh,<<
Sama suomennettuna:
>>Sen tähden menkää ja tehkää kaikista kansoista ihmisiä opetuslapsiksi upotuskasteessa Isän, Pojan ja Ruach HaKodeshin todellisuuteen,<<
- Lopuksi David toteaa seuraavaa:
>>On myös tekstiongelma. Vaikka lähes kaikissa muinaisissa käsikirjoituksissa on kolminaisuuskaava, Eusebius, kirkon historioitsija, joka saattoi olla ei-trinitaristinen, kirjoituksessaan, joka edelsi Nikean kirkolliskokousta vuonna 325, lainaa jaetta ilman sitä. Useimmat tutkijat uskovat, että kaava on alkuperäinen, mutta Hans Kosmalan ("The Conclusion of Matthew", Annual of Swedish Theological Institute, 4 (1965), s. 132-147) ja David Flusserin ("The Conclusion of Matthew in a New Jewish Christian Sourge", ibid., 5 (1966-11-7), pp. 110-119) kirjoitukset ovat päinvastaisia.<<
B) Olen lukenut useita eri raamatunkäännöksiä eri kieliversioina kokonaan läpi. Nyt on menossa 49. kerta ja luen George Lamsan Peshitta käännöstä (Arameasta Englanniksi) ja se on lähes kokonaan luettu läpi. Käsitykseni mukaan myös Markuksen evankeliumissa on nimiongelma. Siinä Adonai Yeshua antoi jakeissa Mark. 16:15-16 lähetyskäskyn. Siinä on outoa se, ettei siinä kerrota mihin nimeen tulee kastaa, vaikka jakeesta 16 ilmenee, että usko ja kaste yhdessä johtavat pelastukseen, eikä ainoastaan usko, koska usko ilman tekoja on kuollut!
*) (Kohtaan on viitattu edellä) Kyseinen lähetyskäsky Mark. 16:15-16 kuuluu näin:
>>Sen tähden menkää ja tehkää kaikista kansoista ihmisiä opetuslapsiksi upotuskasteessa Isän, Pojan ja Ruach HaKodeshin todellisuuteen,<<
- Lopuksi David toteaa seuraavaa:
>>On myös tekstiongelma. Vaikka lähes kaikissa muinaisissa käsikirjoituksissa on kolminaisuuskaava, Eusebius, kirkon historioitsija, joka saattoi olla ei-trinitaristinen, kirjoituksessaan, joka edelsi Nikean kirkolliskokousta vuonna 325, lainaa jaetta ilman sitä. Useimmat tutkijat uskovat, että kaava on alkuperäinen, mutta Hans Kosmalan ("The Conclusion of Matthew", Annual of Swedish Theological Institute, 4 (1965), s. 132-147) ja David Flusserin ("The Conclusion of Matthew in a New Jewish Christian Sourge", ibid., 5 (1966-11-7), pp. 110-119) kirjoitukset ovat päinvastaisia.<<
B) Olen lukenut useita eri raamatunkäännöksiä eri kieliversioina kokonaan läpi. Nyt on menossa 49. kerta ja luen George Lamsan Peshitta käännöstä (Arameasta Englanniksi) ja se on lähes kokonaan luettu läpi. Käsitykseni mukaan myös Markuksen evankeliumissa on nimiongelma. Siinä Adonai Yeshua antoi jakeissa Mark. 16:15-16 lähetyskäskyn. Siinä on outoa se, ettei siinä kerrota mihin nimeen tulee kastaa, vaikka jakeesta 16 ilmenee, että usko ja kaste yhdessä johtavat pelastukseen, eikä ainoastaan usko, koska usko ilman tekoja on kuollut!
*) (Kohtaan on viitattu edellä) Kyseinen lähetyskäsky Mark. 16:15-16 kuuluu näin:
>>15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. 16 Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.<<
Huomaamme jakeesta 16 sen, ettei siinä kerrota mihin nimeen uskoon tulleet pitää kastaa, vaikka kaste mainitaan uskon lisäksi edellytyksenä sielun pelastukselle, sillä Jaakobin kirjeen mukaan (Jaak. 2:26) "Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin ilman tekoja kuollut". Siksi jakeessa Mark. 16:16 viitataan uskontekoon, mikä on upotuskaste.
Meidän tulee lukea koko asiayhteys Markuksen evankeliumista. Silloin huomaamme mitä nimeä Vapahtajamme käski opetuslastensa käyttää. Se ei suinkaan ollut keinotekoinen nimi "Isä ja Poika ja Pyhä Henki", vaan Yeshua HaMashiach nimi! Lukekaamme jakeet Mark. 16:15-20
>>15 Ja hän (Yeshua) sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. 16 Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Huomaamme jakeesta 16 sen, ettei siinä kerrota mihin nimeen uskoon tulleet pitää kastaa, vaikka kaste mainitaan uskon lisäksi edellytyksenä sielun pelastukselle, sillä Jaakobin kirjeen mukaan (Jaak. 2:26) "Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin ilman tekoja kuollut". Siksi jakeessa Mark. 16:16 viitataan uskontekoon, mikä on upotuskaste.
Meidän tulee lukea koko asiayhteys Markuksen evankeliumista. Silloin huomaamme mitä nimeä Vapahtajamme käski opetuslastensa käyttää. Se ei suinkaan ollut keinotekoinen nimi "Isä ja Poika ja Pyhä Henki", vaan Yeshua HaMashiach nimi! Lukekaamme jakeet Mark. 16:15-20
>>15 Ja hän (Yeshua) sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. 16 Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, 18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
19 Kun nyt Adonai Yeshua oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istuutui Elohimin oikealle puolelle. 20 Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Adonai vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta."<<
Mielestäni noissa jakeissa viitataan vain yhteen erisnimeen ja koska jakeet 17-20 seuraavat lähetyskäskyä, niin kyseessä on ainoastaan Yeshua HaMashiach nimi.
**) (Kohtaan on viitattu edellä) Mitä tulee jakeisiin Ap.t. 2:38 ja 4:10-12 ja 10:48, on tärkeää huomata, että apostoli Pietari oli arvostetuin Yeshuan opetulapsista ja oli mukana käskynjaolla silloin, kun Yeshua antoi suuren lähetyskäskyn! Hän aloitti Uuden Liiton mukaisen syntiensä tunnustaneiden ja uskoon tulleiden kastamisen veteen upottamalla ja hänen kerrotaan kastaneen vain Yeshua HaMashiach nimeen jakeissa Ap.t. 2:38 ja 10:48. Lisäksi hän opetti jakeissa Ap.t. 4:10-12 että ihmisille on annettu yksi ainoa nimi taivaan alla, missä he voivat pelastua ja tämä nimi on Yeshua HaMashiach HaNotzri.
Mielestäni noissa jakeissa viitataan vain yhteen erisnimeen ja koska jakeet 17-20 seuraavat lähetyskäskyä, niin kyseessä on ainoastaan Yeshua HaMashiach nimi.
**) (Kohtaan on viitattu edellä) Mitä tulee jakeisiin Ap.t. 2:38 ja 4:10-12 ja 10:48, on tärkeää huomata, että apostoli Pietari oli arvostetuin Yeshuan opetulapsista ja oli mukana käskynjaolla silloin, kun Yeshua antoi suuren lähetyskäskyn! Hän aloitti Uuden Liiton mukaisen syntiensä tunnustaneiden ja uskoon tulleiden kastamisen veteen upottamalla ja hänen kerrotaan kastaneen vain Yeshua HaMashiach nimeen jakeissa Ap.t. 2:38 ja 10:48. Lisäksi hän opetti jakeissa Ap.t. 4:10-12 että ihmisille on annettu yksi ainoa nimi taivaan alla, missä he voivat pelastua ja tämä nimi on Yeshua HaMashiach HaNotzri.
Valitettavasti nykyisissä UT:n Kirjoituksissa on Vapahtajamme alkuperäinen erisnimi korvattu sen kreikaksi käännetyllä versiolla vastoin yleisohjetta, jonka mukaan erisnimiä ei saa kääntää siten, että se poikkeaa alkuperäisnimestä. Lisäksi erisnimiä käännettäessä tulee aina käyttää alkuperäistä erisnimeä käännöksen lähtötekstinä!
Kokoelma eräitä väärin tulkittuja jakeita
Mitä tulee jakeeseen Matt. 28:19, johon useimmin kolminaisuudessa viitataan, on se ilmeisesti väärennös, koska Apostolien teoissa ei mainita kertaakaan, että uskoon tulleita olisi kastettu kaavalla "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Se on väärennös siksi, että se esiintyy vain kerran, eikä kyse voi olla erisnimestä. Sen sijaan kaikki ne apostolit, jotka saivat Vapahtajalta lähetyskäskyn kastoivat uskoon tulleet ja syntinsä tunnustaneet upotuskasteessa joko Yeshua HaMashiach nimeen tai Adonai Yeshua nimeen. Kohtia löytyy yht. 4! Lukijan tulee itse päättää, että uskooko hän enemmän e.m. 'kirkkoisiä' kuin alkuperäisiä apostoleja.
Koskien jaetta Joh. 10:30 voidaan se kääntää myös siten kuten Aramean Peshitta (G. Lamsa) kääntää: "Minä ja Isä olemme yksimieliset." Tätä käännöstä tukee myös se, miten Adonai Yeshua toteutti kaikessa - ei omaa tahtoaan, vaan Isänsä tahdon: Joh. 6:38. Siihen meidätkin on kutsuttu eli olemaan Adonai Yeshualle kuuliaisia: Joh. 17:18-21
>>18 Niin kuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan. 19 Ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa. 20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, 21 että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.<<
Meidät on siis kutsuttu Adonai Yeshuassa samanlaiseen yhteyteen keskenään kuin hänellä on yhteys Isänsä kanssa. On sanoittakin selvää, ettei kenenkään persoonallisuus silloin katoa!
Koskien jakeita Joh. 1:1-2 voidaan tässäkin havaita kaksi erillistä ikuista persoonaa, nimittäin Isä ja Poika. Kummassakin jakeessa mainitaan että Sana oli Elohimin luona. Jakeet kertovat siis Isä Elohimista ja Isän Pojasta eli Sanasta, joka oli alussa Isä Elohimin luona. Jo VT:ssa on maininta, että ne (profeetat), joille Elohimin Sana tuli olivat elohimeja ja tähän Adonai itsekin viittasi jakeessa: Joh. 10:34-35. Siinä hän vertasi itseään heihin, vaikka onkin heitä suurempi.
Lopuksi vielä eräs väärin selitetty kohta: Joh. 14:7-9
>>7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästä lähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet." 8 Filippus sanoi hänelle: "Adonai, näytä meille Isä, niin me tyydymme". 9 Yeshua sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?<<
Tarkkaan ottaen Adonai Yeshua ei tuossa väitä itse olevansa Isä, vaan että se, joka on nähnyt hänet on nähnyt Isän. Tämä selittyy siten, että hänessä asui Isän Henki, jonka hän sai Jordanilla upotuskasteen yhteydessä sisäisesti ja henkensä päälle. Kuten liitekuvasta ilmenee, on Yeshua "Elohimin kirkkauden säteily ja hänen olemuksensa kuva". Hebr. 1:3a.
Seuraavasta liitekuvasta ilmenee kuka Adonai Yeshua sanoi olevansa ja käännän siitä olennaisimman suomeksi:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=122177626382269452&set=g.267774721937611
.
Yhteenvedon laati Mercado Orlando fb-ryhmässä nimeltä THE NARROW ROAD jonkin aikaa sitten. Sen mukaan Jeesus käytti evankeliumeissa sanontaa "Ihmisen Poika" 102 kertaa, termiä "Jumalan Poika" on käytetty 76 kertaa (niistä 65 kertaa Jeesuksen sanomana). Jeesus julisti että Jumala on hänen Isänsä 54 kertaa. Lisäksi löytyy 17 kohtaa, joissa Jeesus rukoilee Jumalaa.
Mitä tulee sanontaan "Ihmisen Poika", viittasi Adonai Yeshua siihen Messias-profetiaan hänestä, jonka Daniel kirjoitti. Sen mukaan hän saapuu pilvissä Isänsä luo: Dan. 7:13-14
>>13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen. Hän saapui Vanhaikäisen luo ja hänet saatettiin tämän eteen. 14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on kuníngaskunta, joka ei katoa.<<
Vakavia seurauksia kolminaisuusopin omaksumisesta
Nykyisin lähes kaikki kristillinen toiminta suoritetaan kirkoissa ilmeisen virheellisesti laaditun jakeen (Matt. 28:19) vuoksi "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" kuten kasteet, kokousten alkamiset, opetukset, siunaamiset, ehtoolliset, jopa hautaamiset. Kaikki tuo johtuu siitä, että ns. "kirkkoisien sepittämällä opetuksella" on korvattu apostolien seuraava selkeä opetus: Kol. 3:17
>>Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Adonai Yeshuan nimessä, kiittäen Isä Elohimia hänen kauttaan.<< Tätä ei noudateta, koska kirkoissa julistetaan harhaoppia! Siksi ei sovi ihmetellä, ettei Adonai Yeshua ole enää läsnä, sillä Pyhä Henki kirkastaa Adonai Yeshuaa! Pyhä Henki ei koskaan hyväksy eikä kirkasta ihmisten sepittämiä Raamatun vastaisia oppeja!
Aiheeseen sopivia lauluja
Tiedoksi: Vapahtajamme oikea hebrealainen alkuperäisnimi on Yeshua HaMashiach HaNotzri
Olen laatinut nämä tutkielmat myös Englanniksi. Ne koostuvat valituista raamatunkäännöksistä ja niissä on erilaiset liitelaulut:
https://the-apostolic-faith.blogspot.com/2025/02/reflections-on-shabat-february-21-2025.html
Kauniin maan
Ristiltä kerran
Pyhä, yksi, yhteinen
Kunnia Jumalalle
Tule, Henki
Olen laatinut nämä tutkielmat myös Englanniksi. Ne koostuvat valituista raamatunkäännöksistä ja niissä on erilaiset liitelaulut:
https://the-apostolic-faith.blogspot.com/2025/02/reflections-on-shabat-february-21-2025.html
PS. Voit tutustua linkistä elämäni mielenkiintoisiin vaiheisiin, sillä se on tähän asti ollut suurta seikkailua. On ollut menestystä ja vastoinkäymisiä. Adonai Yeshua on aina minua auttanut!


Kommentit
Lähetä kommentti